vi trenger informasjon

I dag har jeg fått en haug av mail og kommentarer i form av "LOL, har du sett at Fotballfrue driter seg ut eller?". Og det pågrunn av denne artikkelen.

Føler egentlig at denne saken ble vinklet litt som at Fotballfrue/Caroline selger meningene sine for penger, og jeg tror så absolutt ikke at det var hensikten. Jeg kjenner ikke så godt til akkurat denne bloggen, men noe sier meg at flere av jentene øverst på topplistene har bloggen som viktig inntektskilde. Og da gjelder det selvfølgelig å få inn så mye penger som mulig - MEN, på ærlig og lovlig vis. Og det er faktisk ikke så enkelt for unge jenter å vite hva som er lov og hva som er no no. For hvor går grensene? Grensene er så hårfine når det kommer til blogging, og det er helt nytt, så jeg syns i hvert fall det er vanskelig å bruke markedsføringsloven som mal, for så å trekke paraleller med det jeg gjør.

Jeg føler at noen bør ta på seg jobben med å informere unge bloggere om hva som er lov, og hva som ikke er, før man begynner å hakke på slikt åpenlyst i media.

Når det er sagt, så har jeg selv fokusert på at ÆRLIGHET er det viktigste punket. Det viktigste for meg er at jeg er ærlig hvis jeg skriver om et produkt, for jeg vet med hundre prosent sikkerhet at hvis jeg anbefale et produkt, vil opptil mange unge jenter gå og kjøpe og teste ut dette produktet. Det er sprøtt, men det er sånn det har fungert. Jeg linker til en god lipgloss den ene dagen, neste dag er den utsolgt i nettbutikken. Og når det er sånn det fungerer, er det utrolig dårlig hvis noen bloggere skriver godt om et produkt for penger, og kun penger.

Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg tjener penger på å teste og skrive om produkter. Det gjør alle bloggerne som tjener penger, noen mer skjult enn andre. Men jeg ser på det som en del av "jobben" min, og har aldri tenkt at det ikke skulle være greit. Med mindre jeg tester noe dårlig. Da får det selvfølgelig aldri se dagens lys på bloggen min heller. Og jeg gjør det alltid klart for samarbeidspartneren min at jeg forbeholder meg retten å si min ærlige mening om produktet. Det er ikke MENINGEN min om produktet jeg selger. I artikkelen framstiller de det som at bloggere tar betalt for å skrive POSITIVT om et produkt, og slik jeg ser det, er det ikke akkurat det Caroline prøver å gjøre i mailen hun har sendt til Cappelen. Selv om hun kanskje har vært litt uheldig ved bruk av ordet "anbefaling".

Og som forbruker, syns jeg egentlig det er helt supert at bloggere tester produkter. La oss si at jeg er på leting etter en god tannbleking. Jeg googler, finner bloggere som har anbefalt/advart mot forskjellige tannblekinger, og blir med en gang klokere på hva jeg skal bruke pengene mine på. Men igjen, dette avhenger av ærlige bloggere. Så, ja. ÆRLIGHET, folkens. Ikke selg meningene deres, bloggere, selg muligheten dere har til å formidle deres egen mening om et produkt.

Dette ble surrete. Men dere skjønner sikkert hva dere mener. Saksbehandler og jurist i forbrukerområdet, Sara Holthe Jaklin sier at de enda ikke har slått ned på noen bloggere og heller ikke behandlet konkrete saker som gjelder skjult markedsføring i blogger. Nei, og det er kanskje like greit, hva med å gjøre bloggerne OBS på hva som er lov og ikke først? TAKK!

0

Skriv en ny kommentar