vi trenger informasjon

I dag har jeg ftt en haug av mail og kommentarer i form av "LOL, har du sett at Fotballfrue driter seg ut eller?". Og det pgrunn av denne artikkelen.

Fler egentlig at denne saken ble vinklet litt som at Fotballfrue/Caroline selger meningene sine for penger, og jeg tror s absolutt ikke at det var hensikten. Jeg kjenner ikke s godt til akkurat denne bloggen, men noe sier meg at flere av jentene verst p topplistene har bloggen som viktig inntektskilde. Og da gjelder det selvflgelig f inn s mye penger som mulig - MEN, p rlig og lovlig vis. Og det er faktisk ikke s enkelt for unge jenter vite hva som er lov og hva som er no no. For hvor gr grensene? Grensene er s hrfine nr det kommer til blogging, og det er helt nytt, s jeg syns i hvert fall det er vanskelig bruke markedsfringsloven som mal, for s trekke paraleller med det jeg gjr.

Jeg fler at noen br ta p seg jobben med informere unge bloggere om hva som er lov, og hva som ikke er, fr man begynner hakke p slikt penlyst i media.

Nr det er sagt, s har jeg selv fokusert p at RLIGHET er det viktigste punket. Det viktigste for meg er at jeg er rlig hvis jeg skriver om et produkt, for jeg vet med hundre prosent sikkerhet at hvis jeg anbefale et produkt, vil opptil mange unge jenter g og kjpe og teste ut dette produktet. Det er sprtt, men det er snn det har fungert. Jeg linker til en god lipgloss den ene dagen, neste dag er den utsolgt i nettbutikken. Og nr det er snn det fungerer, er det utrolig drlig hvis noen bloggere skriver godt om et produkt for penger, og kun penger.

Jeg skal ikke stikke under en stol at jeg tjener penger p teste og skrive om produkter. Det gjr alle bloggerne som tjener penger, noen mer skjult enn andre. Men jeg ser p det som en del av "jobben" min, og har aldri tenkt at det ikke skulle vre greit. Med mindre jeg tester noe drlig. Da fr det selvflgelig aldri se dagens lys p bloggen min heller. Og jeg gjr det alltid klart for samarbeidspartneren min at jeg forbeholder meg retten si min rlige mening om produktet. Det er ikke MENINGEN min om produktet jeg selger. I artikkelen framstiller de det som at bloggere tar betalt for skrive POSITIVT om et produkt, og slik jeg ser det, er det ikke akkurat det Caroline prver gjre i mailen hun har sendt til Cappelen. Selv om hun kanskje har vrt litt uheldig ved bruk av ordet "anbefaling".

Og som forbruker, syns jeg egentlig det er helt supert at bloggere tester produkter. La oss si at jeg er p leting etter en god tannbleking. Jeg googler, finner bloggere som har anbefalt/advart mot forskjellige tannblekinger, og blir med en gang klokere p hva jeg skal bruke pengene mine p. Men igjen, dette avhenger av rlige bloggere. S, ja. RLIGHET, folkens. Ikke selg meningene deres, bloggere, selg muligheten dere har til formidle deres egen mening om et produkt.

Dette ble surrete. Men dere skjnner sikkert hva dere mener. Saksbehandler og jurist i forbrukeromrdet, Sara Holthe Jaklin sier at de enda ikke har sltt ned p noen bloggere og heller ikke behandlet konkrete saker som gjelder skjult markedsfring i blogger. Nei, og det er kanskje like greit, hva med gjre bloggerne OBS p hva som er lov og ikke frst? TAKK!

0

Skriv en ny kommentar