FROKOSTTIPS: HJEMMELAGDE KNEKKEBRØD

Her i huset har vi begynt å lage våre egne knekkebrød. Det er det flere grunner til! 1. Man har full kontroll over alle ingredienser. 2. Knekkebrødene er kjempesunne og gode for fordøyelsen. 3. De smaker godt.

Her er oppskriften jeg følger :-)

Dette trenger du (for å lage rundt 40 knekkebrød)

♥ 1 dl kruskakli

♥ 2 dl solsikkefrø

♥ 1 dl sesamfrø

♥ 3 dl grov sammalt rug

♥ 1 dl linfrø

 3 1/2 dl havregryn

♥ 7 dl vann

♥ 1 ts salt  

Slik ser alle ingrediensene ut. Det er fort gjort å tenke at det er billigere å kjøpe en vanlig pakke knekkebrød, men husk at når du har disse ingrediensene i skapet, kan du lage knekkebrød mange ganger. 

Dette gjør du

♥ Sett ovnen på 170 grader.

♥ Hell absolutt alle ingrediensene i en stor bolle, og rør til det er en jevn røre.

♥ Dekk to stekeplater med bakepapir og hell røren utover platene.

♥ Bruk en slikkepott eller stor skje til å smøre røren utover, det skal nemlig være et veldig tynt lag.

♥ Bruk deretter en slikkepott eller pizzaskjærer til å lage ruter på platene, slik at knekkebrødene er lette å dele opp når de er ferdig stekt.

♥  Sett begge platene i ovnen, og stek på 170 grader i 35 minutter.

♥ Åpne ovnsdøra innimellom for å slippe ut damp, slik at knekkebrødene blir sprøe og gode.

♥ Når de 35 minuttene har gått, sett temperaturen på ovnen ned til 100 grader.

♥ Ta knekkebrødene ut, del dem opp og legg dem på en rist uten pizzapapir. 

♥ Sett knekkebrødene inn igjen, og la dem stå på 100 grader i 45-60 minutter.

♥ La dem avkjøles på en rist når de er ferdig, og oppbevar dem i en åpen boks. Altså ikke en boks med lokk, for da er det fort gjort at de blir myke.  

Knekkebrødene er perfekte til frokost, lunsj eller bare å ha med seg til et lite mellommåltid. De er jo ikke akkurat stappfulle av kalorier... Hvis jeg ikke tar helt feil, får du i deg mellom 70-100 kalorier hvis du spiser to slike knekkebrød med magert pålegg.

13

Det blir 58 kalorier per knekkebrød. Altså rundt 100 kalorier med pålegg :)

Elske å lage knekkebrød! Liker de faktisk når de ikke blir helt sprø også, kjennes ut som rundstykker :) Et tips er også å ha en buljong isteden for salt, mye bedre smak og skal ikke ha noe spesielt og si på sunnheten :)

Nam, så supergodt ut :-)

Elsker at du legger ut oppskrifter! Kan du legge ut den fra bilde på insta med kylling, kokosmelk osv? :D

Svar fra Ida: ja, kan gjøre det ved en senere anledning :)

Helene Olaussen

HAHA mulig jeg er overtrøtt, men du skrev "to slike kalorier" i steder for "to slike knekkebrød" HAHAHA døøøør... særr ler meg ihjel! ikke noe sånn vondt ment, det var bare en jævelig morsom typo! ramler om her!

Husk å altid bløtlegge frø. Spessielt linfrø!

Min erfaring er at dersom du skjærer i knekkebrødene når de har stått i ovnen i 5-10min så flyter de ikke utover, og de blir jevnere!

Svar fra Ida: det var lurt, takk! :D Det skal jeg prøve i dag!

De er supergode. Det er nøyaktig samme oppskrift jeg pleier å bruke. Namnam!

Nam!! Et tips er å kjøpe knuste linfrø istedet! Ofte klarer ikke kroppen å "løse opp" de små linfrøene som man ikke alltid tygger før man svelger dem, og da går man glipp av alt det ekstremt sunne som mins i linfrøene! :)

nam nam! Skal prøves en gang jeg får matlagingsåden over meg :)

Ser ikke på bildet om du allerede har det, men pstpst, det finner glutenfri havregryn fra Bjøn havregryn :) De koster 5kr mer ellernoe.. Heia glutenfritt!

Tante Grusom

Pass tennene....... Det var visst stein i en av mel el kornposene når jeg lagde, kostet meg 5500kr hos tannlegen......
Men gode da!!!

Det "verste" er at sånne knekkebrød er så gode at man spiser jo dobbelt så mange *ohhmnomnom*

:)

www.SAGalleri.blogg.no

Skriv en ny kommentar