TUESDAY

Jeg ligger alltid og surfer p iPhonen om morgenen. Det er en fin mte vkne p, for i et par minutter kan jeg glemme at jeg faktisk m st opp... I dag morges leste jeg denne artikkelen, og den fikk meg til fle meg ti ganger bedre. Les den!

Selv om jeg hadde en bra start p dagen, er jeg ganske pessimistisk akkurat n. Jeg skal jo ha foredrag for klassen i morgen, og uansett hvor patetisk det hres ut, s er det noe jeg er livredd for. Jeg kjenner alle i klassen og det har ingenting med dem gjre. Det er bare mitt lille, rare hode som bestemmer seg for at jeg skal bli rd som en tomat, stamme og smatte som en gnom. Og det er ikke veldig stas... Gud, det skal bli deilig f det oversttt! Hvis noen har noen mirakelrd, s kom med dem. Bortsett fra skulke, da.

Fikk forresten vrt p MOM i dag ogs - det var absolutt ikke deilig som man alltid skal pst, men det var ndvendig. Noen som har prvd Catslide? Haha, det er faktisk utrolig gy, og man blir ganske stl av det....

35

Jeg har et godt rd ! Pust dypt ned i magen nr du kjenner at nervsiteten tar overhnd og fokuser hardt p det du skal si. Kanskje ta en slurk vann ogs. Snakk med rolig og kontrollert stemme, tenk p at du ikke skal vise for de andre at du er nervs! Men det aller viktigste er ha troen p seg selv :) Ingen kan forvente noe mer nr du gjr ditt beste :)

Jeg har ogs fremfring i morgen, og har gruet meg skikkelig. Leste den artikkelen du la ut her, og dette punktet passet ganske bra til det "#28. Stop worrying so much. ? Worry will not strip tomorrow of its burdens, it will strip today of its joy. One way to check if something is worth mulling over is to ask yourself this question: ?Will this matter in one year?s time? Three years? Five years?? If not, then it?s not worth worrying about."

Den satte ting litt mer i perspektiv!

, sender sympatiklemmer, lykkenskninger, og ellers gode vibber! Vet hvordan den flelsen er, skikkelig kjipt - og den eneste trsten er vel at ingen (som jeg vet om, hahaha) har krepert av stage fright eller hva man n skal kalle det! Snart er du ferdig og lite slr jo den flelsen! :-D

St med bena litt adskilt og hold tommelen og ringefingeren mot hverandre. P den mten unngr du for det frste at du tar sm skritt frem og tilbake og i tillegg forhindrer du at du ubevisst klr deg i fjeset eller gjr andre rare ting med hendene man ikke legger merke til nr man er nervs. Det vil ogs hjelpe deg til fokusere p noe - som igjen vil gjre at du legger mindre press p at du faktisk str foran noen snakker. Et annet tips er fokusere p veggen bak alle sammen - det ser ut som du ser p dem; men du fr ikke yekontakt med noen. Lykke til! :)

lykke til! vet akkurat hvordan du har det, fler det snn selv hver gang jeg m snakke foran store forsamlinger. Er engentlig ingenting du kan gjre bortsett fra forbrede deg s godt som mulig. Da er det mindre sjanse for at du fr hukommelsestap haha, plus at da er det lett hente seg inn igjen siden du er sikker p stoffet. ikke se p noen i rommet, fokuser p veggen bak alle menneskene og la blikket gli rolig og kontrollert fra hjrne-hjrnet. Snakk s rolig du kan, for man snakker alltid fort nr man bare vil ha det oversttt. Mitt siste tips: Se for deg at det er en konkurranse og din strste 'fiende' deltar og leder, du M sl han/hun. Dte kan vre hvem som helst, en som alltid rakker deg ned/ har mobbet deg tidligere/ misliker deg eller hva som helst. LYKKE TIL

Etter endt bachelor p hgskolen har jeg blitt veldig vant med og komfortabel med holde presentasjoner. Likevel bestemmer kroppen seg for bli nervevrak nr jeg str der opp og ser p alle de jeg skal prate til. Veldig rart og ekstremt irriterende. Men kanskje det viktigste jeg har lrt meg er at (nesten) alle blir nervse, og p de aller fleste syns det ikke i det hele tatt. Og det syns jeg er godt tenke p, nemlig at selv om pulsen min slr s hardt at jeg er redd pulsren i halsen skal sprekke, s ser ikke de andre det.

Lykke til Ida! Det kommer til g helt fint! :)

Emma: samme her!! Hjalp lese den. Lykke til <3

Her kommer noen tips fra en norsklrer:

- Ta med deg stikkordsark, og ikke manus. Da blir man ofte opphengt i det man har skrevet - nr du har stikkord har du en disposisjon for det du skal si, men blir "tvunget" til snakke mer naturlig og levende.

- Det er helt greit "dette ut". Du skal snakke foran folk som spiller p lag med deg. Klassen vil at det skal g bra, lreren vil at det skal g bra. S hvis du skulle miste trden, prv ikke bli satt ut av det. Det skjer den beste - det skjer ofte med lreren ogs! Men ikke g i den "eh, h, dumme meg"-fella. Le litt hvis det er naturlig for meg, si "wups, der mista jeg trden!" og g tilbake dit du hadde tenkt deg.

- Det enkle er ofte det beste. Hvis du bruker powerpoint, begrens tekstmengden. Dette gr litt p det samme om punkt 1: hvis du har for mye tekst havner du lett i den fella at du egentlig bare leser opp det du har skrevet p powerpointen. Det blir ganske kjedelig for publikum ogs. Dropp hjelpemidler du er usikker p.

- FAKE IT 'TIL YOU MAKE IT.

Mange gruer seg for muntlig, men mange presterer bedre da. Her hjelper det faktisk "fake". Fortell deg selv at det gr bra, og lat som om du driter i det dersom det skulle g litt skeis. Folk er MYE mer tlmodige med deg nr det gjelder muntlig, de heier p deg. Ha ei flaske vann tilgjengelig hvis du er redd for bli trr i munnen.

Sttter ogs det Isabell skrev. Pust, prv forhold deg rolig. Og for all del: IKKE SNAKK DEG SELV NED. Verken inni deg eller utenp. Fortell deg selv at du fikser det - og om en stund s kommer du til ha lurt deg selv til tro p det helt p ordentlig.

Kroppssprk:

Hy og klar stemme. Prv mte blikket til folk. Smil (dersom det passer til temaet, hvis du skal snakke om jdeutryddelse kan du jo godt spare p gliset).

Selv om jeg bruker mye tid p snakke foran mennesker i jobben min er jeg ikke naturlig glad i rampelyset, og m tenke litt p stemmebruk og at jeg ikke gjemmer meg framme. Kontroller armene dine - jeg bruker tavletusjen som "bamse". Da krysser jeg ikke armene, men gestikulerer mer. Jeg synes ogs at det hjelper bevege meg litt rundt i rommet eller framme med tavla.

De andre trenger ikke vite at du er selvbevisst. Ikke unnskyld deg selv mens du prater. Fokuser p noen du stoler p, prv f blikkontakt med enkelte. Det er ogs helt greit si til lreren din at du gruer deg.

Uansett hvor mange fremfringer jeg har s er jeg alltid nervs fr jeg skal opp! Heldigvis har jeg lrt litt teknikker nr nervsiteten setter inn. Hver gang jeg skal frem passer jeg alltid p holdningen min, det er kjempe viktig for at jeg skal fle meg selvsikker og klar for st foran mange mennesker. I tillegg slr jeg gjerne av en tullekommentar uansett hva jeg skal snakke om, litt vitsing om vret eller noe som mange kjenner seg igjen i. Nr folka ler kjenner jeg at nervsiteten er s godt som borte!

Masse lykke til!

Lykke til! You can do it

Synes du har utrolig med guts som skriver om dette. Mange sliter med dette problemet, alle rdene som er gitt er gode..mine rd er: start med si noe morsomt..Du virker veldig morsom, s det slr nok an ;-). pust rolig, ta deg god tid og hvis du ikke nsker mte blikk, se p bakveggen (om den ikke er alt for hyt og langt bak da :)). Les over det du skal si mange ganger til det sitter! Lykke til!

Jeg liker bloggen din bedre og bedre,alltid et godt innlegg.

Hadde samme problemet med angst for holde foredrag selv. Tenk p hvor fort det er over og mestringsflelsen etterp. Det kommer til g kjempebra! Lykke til:)

Det catslide greiene er pain!! Men det funker som bare f :D

http://www.julesanddreams.com

Foredrag er aldri gy, men etter ha hatt en del av dem p skolen har jeg funnet ut at jeg blir mindre nervs om jeg ikke tenker p det som et foredrag. Jeg tenker p det som at jeg skal st foran klassen og bare fortelle om noe. Ikke som i et formelt hyttravende foredrag, men heller at jeg skal fortelle noe videre til dem. Da blir det lettere for meg slappe av og tulle innimellom og snt ogs.

Jeg veit ikke om du skjnte hva jeg mente? Haha! Funker i hvert fall for meg :D

Jeg har et mirakeltips! Kommer kanskje litt seint, men prv det neste gang:

Nr du har skrevet ferdig notater til foredraget, og du skal ve igjennom det, srg for at du har leiligheten/huset for deg selv. Hold foredraget for deg selv, med HY stemme og overdrevet masse innlevelse. Gjr det s stort og mye at du blir litt flau over deg selv. Vet ikke helt hvorfor, men hvis du gjr dette noen ganger nr du ver, og virkelig tar i litt mer enn det som er inne i "komfortsonen", s er det plutselig mye lettere holde foredraget helt streit og vanlig foran klassen. (Klassen, som mest sannsynlig bestr av folk som enten sitter gruer seg til sitt eget foredrag.) Lykke til!

Se for deg medelever nakne... Det er noe jeg har lest, men ikke praktisert ;) Skulle tro man falt ut litt da, men.. haha. Du for fortelle hvordan det gikk med deg i dag da! Lykke til! :)

Identifiser det som skjer nr du blir nervs og skjul det:

Blir du trr i halsen/fr problemer med stemmen? Ta med en flaske vann eller noe s du kan ta en slurk nr du trenger det.

Rdmer du raskt? Prv dekke det du kan: Skjerf/sjal skjuler rdme p hals- og brystomrdet. La hret henge ned s skjules eventuelt rde reflipper. Ha p foundation/pudder ol s du har litt kontroll p rde kinn. Bruk langermet bluse/genser/cardigan s slipper du rdmende overarmer.

Ha p deg klr som er behagelige, men som du samtidig fler deg pen i; da har du flelsen av ta deg bra ut uten at det fles ukomfortabelt.

Bruk stdige sko, sko som holder deg oppe selv om du skjelver litt i knrne.

Unng holde ark eller andre lettbevegelige ting i hendene dersom du skjelver raskt.

Tenk superwoman-pose. Rett i ryggen, bena litt fra hverandre, skuldrene bak, haken og hodet litt opp. Kroppssprk forteller ikke bare andre hvordan vi har de, men ogs oss selv. Inntar du en kroppsholdning som antyder sikkerhet og selvtillit vil faktisk kroppen tro p det.

Vr midt mellom mett og sulten (full mage vil gi deg hyere puls, sult vil gi deg slvt hode).

Kremt/host litt fr du snakker - dette vil hjelpe med holde stemmen jevn og motvirker "sprekking".

Ikke le frst. Dette hres kanskje rart ut, men dersom noe skjer og du fler nervs latter boble frem, bare hold den inne og la den frst komme om andre ler. st foran alle de andre og smle alene kan gjre nervsiteten mye verre.

Kontroller pusten din; rolig inn gjennom nesen og ut gjennom munnen.

Still godt forberedt, frigjort fra manus.

Dersom du holder en powerpoint-presentasjon og er veldig nervs kan det vre greit holde bena plantet p samme sted, og bare bevege overkroppen; snu deg litt mot ulike deler av klassen, og snu deg av og til mot presentasjonen. Da gir du inntrykk av bevegelse uten mtte vandre rundt p ustdige ben.

tamt.blogg.no

nsker deg lykke til med foredraget! Det frste "steget" starter for meg inne i mitt eget hode, jeg m g rundt som en schizofren og gjenta "dette kan du, hallo, slapp av" sikkert tusen ganger.

Et lurt tips er ogs kunne det du skal si s godt at nr du kommer opp foran klassen blir det som en "gjennomkjring" istedenfor en opplesning. Finn deg to tre punkter p veggene som du veksler blikket mellom, og for all del; ikke se noen i ynene og ikke bare se p lreren!

Stor klem ♥

En shot eller to, hres helt sykt ut, men det funker utrolig bra for nervene!

Hei!! Jeg lurte p hvilken str du har i den sitrongule t-skjorten din fra dette innlegget, og hvordan den er i strrelsen (jeg liker ikke at det sitter heeelt tight):

http://idawulff.blogg.no/1394363165_rabattkode_min_yndlin.html

Har kjpt anti shake-tighsten, og denne toppen hadde jo passet bra til! :)

Jeg bruker g inn i en slags rolle mentalt - og late som jeg er en profesjonell foredragsholder eller en lrer. I starten blir det alltid litt klamme hender og hy puls, men etterhvert gr det over i vre mer naturlig og mer at du forteller klassen din enn at du str og leser noe hyt. Worst come to worst, le det bort! Det letter alltid p trykket :-) Lykke til.

Hei Ida! :) Jeg husker at du for lenge lenge siden skrev om et produkt som du hadde testet, du smrte (?) det i hret og det gjorde hret mye rettere. Jeg har selv masse masse krller og skulle gjerne ha prvd det selv, men jeg klarer ikke finne tilbake til innlegget. Det ble nok skrevet for et par r siden, s jeg vet ikke om du klarer hjelpe meg? Mener huske at boksen var rund og bl/turkis, men det kan jeg ha funnet opp selv ogs :p

Jeg liker heller aldri foredrag, men noe som ihvertfall hjelper p meg er ha foredrag frst. Da slipper du sitte lenge og bare grue deg mer og mer, og bli mer og mer stresset. I tillegg s slipper du fle at du skal prestere like bra som de fr deg, for du er frst og resten blir da sammenliknet med deg. Det er kjempedeilig bare bli ferdig med det med en gang! Jeg pleier alltid se p mine beste venner, for da fler jeg meg ikke s nervs og jeg fler at jeg holder foredraget for dem og ikke resten av klassen. Funker hver gang!

Jeg liker heller ikke foredrag, men noen tips som fungerer godt for mer er;

- Ikke v for mye, det er bedre snakke litt fritt og heller rote seg littegrann bort enn at det hres helt innvd og unaturlig ut.

- Ha presentasjonen foran speilet, katten eller et familiemedlem x antall ganger, da fr man gtt igjennom alt og man vet hva man trenger ve litt mer p.

- Ha foredraget frst om det er mulig. Da slipper man sitte og grue seg og bli mer nervs. I tillegg slipper man f et presentasjonspress, for de har ingen sammenlikne med.

- Kikk p de beste vennene dine, da blir man mer komfortabel og fler at man skal presentere noe for de og ikke resten av klassen..

Funker hver gang :)

Hei, jeg vet hvordan du fler det med holde foredrag for mange mennesker. Jeg har ogs slitt med dette helt siden jeg gikk i barnehagen. P barneskolen begynte jeg grte om jeg mtte lese y for klassen. P ungdomsskolen klarte jeg ikke spise eller sove hvis jeg visste at jeg skulle holde foredrag uken etter. Det var s ille at jeg nesten mtte ske fritak fra eksamen. Heldigvis kom jeg meg igjennom eksamen. Jeg hadde ogs avtale med lreren min at hvis vi skulle ha noe fremfringer eller foredrag for klassen s fikk jeg lov til gjre det alene for bare lreren. Det hjalp hvertfall meg veldig mye, med tanke p den syke angsten jeg hadde. For meg hjalp det ogs hvor jeg hadde fremfring sammen med noen andre s jeg slapp st der alene.

norabjornson: hmmm, beklager, jeg klarer ikke skjnne hvilken du mener :-(

Jeg sliter akkurat med det samme nr det gjelder holde foredrag, s tok en valium engang. Da ble det ganske festlig!

Jeg har alltid hatt angst for holde foredrag, og har faktisk skulka flere timer for slippe :p ikke noe vre stolt av! Men jeg fant ut en ting som hjelper, og det er faktisk late som jeg ikke er nervs! Det hres kanskje teit ut, men det hjalp meg gjennom noen forferdelige norsk og hostorietimer! Ogs er det jo mye mindre vre nervs for hvis man er godt forberedt, noe jeg tipper du er :) Lykke til!! ;-)

Trekk pusten dypt fr du gr opp og tell sakte til 10 fr du slipper pusten ut igjen :)

Anbefaler deg prve rescue remedy spray som kan kjpes p helsekost! Den hjelper faktisk! Jeg blir s nervs at jeg ikke klarer snakke, men etter jeg prvde den sprayen gikk det mye bedre. Google it :-)

Hei! Kanskje er du ferdig med foredraget ditt n, men jeg tenke jeg kunne dele mitt tips likevel. For min del funket det alltid best hvis jeg hadde vd MYE p foredraget hjemme, gjerne foran et speil dagen fr. Jeg brukte ogs filme meg selv, slik at jeg bde kunne se og hre hvor jeg rota det til osv. Lykke til :)

Leste et annet tips over her som handlet om litt det samme, det jeg har funnet ut er droppe manus (evt ha stikkord) s du tenker mer p det du skal si, istedenfor lese opp for komme kjapt gjennom! Uansett masse lykke til, bare glede deg til det er over :)

Bettina: Jeg har M! :-)

Fikk bare lyst grte av den lista jeg, haha - men er vel et tegn p at ikke alt er helt som det burde

Hei! Jeg er ogs supernervs for fremfringer, spesielt nr det har gtt en stund siden sist.. Nr jeg var i Australia mtte jeg fremfre en del p engelsk, noe som har hjulpet meg veldig mye i ettertid! Bare tenk p hvor mye mer vanskelig det kunne vrt! Dessuten har jeg prvd ut trene fr jeg skal ha en presentasjon, slik at pulsen allerede har vrt relativt hy den dagen. Jeg fler at det hjelper p meg, slik at kroppen ikke blir veldig sjokkert nr de nervse blgene kommer. Prv det hvis du har mulighet :)

Skriv en ny kommentar