DU BURDE TRENE NR DU HAR MENSEN

Skrevet i samarbeid med Libresse
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
                                                                             - MENSEN OG TRENING - 

Hei og hopp, og god sndag i solen! I dag har jeg vrt p trening - selv om jeg har mensen. Javel, tenker du. Men det er en grunn til at jeg forteller deg det. 

Jeg har nemlig inngtt et samarbeid med Libresse, og skal i tiden framover skrive noen innlegg i forbindelse med deres RED. FIT- initiativ. Kort fortalt: nr det kommer til trening og mensen finnes det masse fordommer. Mange tror at det er skadelig trene nr de har mensen, og at man presterer drligere p trening. Dessuten er mange redde for at noen skal se at de har mensen p trening. Libresse syns det er p tide at vi prater om hvordan mensen faktisk pvirker kroppens forutsetninger ved trening, og at vi bryter tabuet. Mensen er noe man br kunne snakke om, ikke bare med sine venninner,men ogs i skolegymmen og idrettslagene. 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA OLYMPUS DIGITAL CAMERA
                                                                                   - IN MY GYM BAG - 

Det frste du br vite er at det ikke er skadelig trene nr du har mensen. Jeg leste noe som faktisk overrasket meg i p denne siden. Og det er at i frste fase i syklusen, alts nr du blr, er den tiden p mneden hvor du er mest lik som en mann. Grunnen til det er at hormonnivet i eggstokkene er svrt lavt. Man fler seg kanskje dritt, men det er noe man kan gjre noe med. 

Hvis du trener nr du har mensen, kan det blant annet lindre symptomer som magekramper. Hvis du n tenker: hah, da vet hun ikke hvordan det er slite med mensensmerter, s kan jeg forsikre deg om at jeg vet det veldig godt. Jeg er en av de "uheldige" som fr vondt i magen og ryggen - da jeg gikk p videregende fikk jeg til og med innviglet to fridager i mneden, fordi jeg ble sengeliggende da jeg fikk mensen. Jeg kan skrive under p at fysisk aktivitet er blant det som virkelig hjelper, selv om det kanskje er det som frister minst. 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
Dessuten produserer kroppen din endorfiner nr du trener, og det kan gjre deg gladere og mer avslappet. Jeg kjenner i hvertfall p den sprudlende lykkeflelsen etter endt trening, selv om jeg alltid hater livet litt mens treningskten pgr. Selv om det ikke er farlig trene nr du har mensen, s er den nevromuskulre kontrollen litt nedsatt i denne fasen av syklusen. Selv velger jeg litt lettere trening nr jeg har mensen, for eksempel en morsom aerobic-time eller styrke med egen kroppsvekt. 

Mange kvier seg ogs for trene nr de har mensen fordi de er redd for at det skal synes p dem. Med alle de gode og velutviklede produktene som finnes p markedet i dag, er sjansen virkelig minimal for at det skal skje uhell eller synes p deg. S det burde vre den minste bekymringen! :-) 
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
I Libresse-magasinet kan du lese masse interessant stoff - skjnnhetstips, treningstips og oppskrifter og s videre. Anbefaler ta en titt! Selv tenkte jeg teste ut avokadomasken, den ser ut til vre akkurat det jeg trenger i dag. 

Trener du nr du har mensen? Og hva liker du trene da, i sfall? Selv har jeg tenkt litt p teste ut yoga som en roligere treningsform, men det blir liksom utsatt gang p gang!

 

33

Pilates:)

Jeg synes 60 min aerobic timer er hardt nok til vanlig 😜 S siden dette er lett trening for deg, s lurer jeg p hva du trener nr du trener hardt? 😛

Jannicke: Hehe! Misforst meg rett, jeg er helt enig! Holder p d p snne 30-minutters klasser ogs jeg. Jeg trener ikke "hard" styrke, men den tffeste treningen jeg gr p er bootcamp-aktig. Der er det mye lping (spurting) og manualer, s det styrer jeg unna nr jeg vil ta det litt roligere :-)

Jeg trener nr jeg har mensen, men m drye de frste to dagene. Har altfor kraftige smerter, klarer som regel ikke st oppreist, jeg fr nemlig mensensmerter i beina ogs :/ Har forskt fysisk aktivitet tidligere, dessverre fungerer det ikke de to frste dagene for meg. Men resten av uken er det normale treningsrutiner igjen :)

LH: uff, s slitsomt :( men bra du fr trent resten av uken i hvertfall <3

Jeg vet jeg er veldig heldig, for jeg trener akkurat som vanlig jeg. Om det er ei bainhard styrkekt, lpetur, spinning eller pilates, gjr det jeg har lyst til eller planlagt. Har hatt store utfordringer tidligere med oppkast og store magesmerter, men utrolig hva p-pilla har gjort for meg :)

K: ja, da er du heldig! :-) s deilig! P-piller hjalp ogs meg da jeg var p mitt verste.

jeg har nesten ingen smerter nr jeg har mensen, s trene gjr ingenting for meg :)

hvis jeg har litt smerter i magen den dagen tar jeg meg bare en paracet fr jeg gr p trening, s gr det fint :D

Haha..man er som en mann i starten av syklusen. Hmmm...er det derfor jeg er s k...i starten av syklusen?;)

Aline: hehe. Kanskje?? ??

Maren Charlotte

Bruker ikke Libresse eller Always siden de tester p dyr :)

hei ida! Som fast leser vet jeg (snn ca.) forholdet du har til trening og kropp. og jeg digger alt du skriver om kosthold, eksamensperioder og trening. Men, jeg barer lurer p om du ville vrt komfortabel med svare p hvor mye du veier? Det er ikke noe press, eller at jeg ute etter henge deg ut. Jeg synes bare at du ser s fantastisk sunn ut, og at du gjr noe veldig riktig. Hper det er greit sprre om, og at du ikke fler deg presset til svare :) Ha en glimrende fin ny uke!

helle: Hei Helle :-) Jeg vet ikke hvor mye jeg veier, men jeg er en M/38 i klr hvis du kan f noe ut av det. Takk det samme!

jeg kjenner selv p kroppen hvor godt det er trene nr jeg har mensen, for det letter snn p smertene. men jeg er en av de som blr noe enormt mye i lpet av hele uka, s jeg m liksom g med nattbind greier og passe p bytte 4-5 ganger i lpet av den aktive delen av dagen. s dra p trening i den uka har blitt litt uaktuelt. men n som jeg gr p p-piller er det bare 2-3 dager det er spass ille da. men uten libress ville jeg nesten vrt fortapt alts

marie: know the feeling! <3 s fint at du opplever at trening kan lette p smertene :-) Klem

Hvor er jakken fra?? Veldig fin!

hei: Den er fra Ravn!

Hahahah, Ida!! N avlyste jeg nettopp ei sjukt kt med ei venninne nettopp pga. menssmerter... Snakk om understreke min latterlige drlige start p uka da! Haha! ..

I: , unnskyld! Hehe. nsker deg god bedring <3

Shit, huden din! <3 Hvilken foundation bruker du? :)

Helene: Armani! :-) Bytter p Designer Lift og Ilumanting silk foundation, her har jeg blandet dem.

Hvor har du kjpt bagen? :-)

Anonym: det er en gammel julegave, men den er fra Nike :-)

Jeg har alltid trent nr jeg har mensen

Det eneste som hjelper meg mot mensensmerter er en knallhard treningskt ☺

Frken med mye smerter

Jeg drar p trening selv om jeg har mensen. Men kommer smertene, og jeg vil ligge og vri meg i fosterstilling, har jeg ikke noe p et treningssenter gjre. Da drar jeg hjem/evt blir hjemme.

Om jeg s skulle ha trent, mtte jeg ha knasket smertestillende, og det er ikke srlig sunt det heller. S skulle nske at mensensmerter bare "forsvant" p mirakulst vis nr jeg trente akkurat som deg..

Men ja, tror dette er veeeldig individuelt. Er nok ikke noen klinisk studie p at trening fjerner mensensmerter fra livmoren. Bare at trening gir endorfiner, noe som gjr deg glad. Og det kan alltid hjelpe p smerte generelt. Men har man virkelig vonde smerter, kan det ha stikk motsatt effekt.

Alltids godt tips for f folk til prve og trene, s tommel opp for det! Men kan vre irriterende hre fra andre(nr jeg sier jeg har vonde smerter) at "trening skal hjelpe" fordi nei; jeg trener som regel hver dag, det er vanskelig nr det fles ut som kniver i magen.

Hvis jenter har vondt nr dei har mensen da skjnne eg hvorfor dei droppe trening/gym men hvorfor droppe det hvis dei ikke har vondt og bare kan ta tamponger

Vet du jeg klarer nesten ikke g de frste tre dagene av mensen :-( ligger som regel i dusjen eller p badegulvet i fosterstilling hver eneste mned. Men alt er som normalt de siste dagene av mensen og da kan jeg gjerne trene.

Amalie: uff, stakkars deg :-( Hva gjr du da med skole/jobb og snn de tre dagene? Du burde snakke med legen din om det er noe som kan hjelpe, kanskje du kan begynne p eller endre prevensjonsmiddel! Klem

Heldig dere som fr til trene med mensen! Skulle virkelig nske jeg fant motivasjon nr man startr krampa, oppkast, feber, ryggsmertene, vri seg i spasme for du vil bare ikke eksister mer. Prvd mye rarart men p grunn av oppkast,feber, og ryggen makte ingen ting anna en ligg me ftter opp og heng over do. smertan starte 2 daga fr og bli alt innen det blr:(. vare te d e ferdig :( vil trn.. akkurat no e jo livs situasjonen for ikke trene, men vil trene nr blir skikkelig frisk! Men miste motivasjonen nr mensen kommer hver gang "/

Hei! Jeg trener det jeg pleier, kondis og styrke:) Kanskje med litt lavere intensitet og kortere treningskter. Og mer vann, siden jeg alltid blir mer dehydrert nr jeg har mensen. Klem

Trening fler jeg har en veldig god effekt p menssmerter, men frste dgnet er jeg ikke i stand til kjre bil engang🙈 Etter vre mamma til to s er mens smerter og fdsel ganske likt, kommer i tak fordi livmora trekker seg sammen. S for meg er mens smerter lik smerter som det var med rier hvert 5min og 6cm pning😂 Men for meg m jeg bare g, klarer ikke styrke trening og m ha lse bukser da jeg har s store bldninger at tampong og bind bare holder 30min av gangen, s her gr det i bleier og de er ikke s lett skjule 😖

Til de som fler at de blr mye, jeg anbefaler ja prve menskopp!! Synes mensen ble mye mindre plagsom med menskopp, slipper forholde seg til det p samme mte. De dagene jeg blr mest m den tmmes ca hver fjerde time, men det m man bare prve seg frem p selv.

Jeg trener nr jeg har mensen. Det gr helt fint. Jeg trener p bootcamp og der er det styrke og hypuls:)

Skriv en ny kommentar