MINE TRIKS FOR SOVNE FORTERE

God mandagsmorgen Jeg er hjemme i Oslo igjen, det ble bare et dgn hjemme i Tnsberg. Koselig s lenge det varte. Fy sren, i natt har jeg drmt mye rart! Husker dere at vi pleide sitte med kataloger og bestille ensfargede, formlse klr fra H&M og Ellos? Falt meg nettopp inn at det er et "barndomsminne" for meg, men at jeg ikke vet om det er noe man fremdeles gjr? Jaja... 
Processed with VSCO with m6 preset Processed with VSCO with a5 preset
I gr la jeg meg tidlig for komme meg opp ekstra tidlig i dag. Jeg har ikke gjort noe nyttig hittil, annet enn drikke kaffe, men jeg ville bare st opp tidlig og ha litt tid fr jeg skal p skolen. Jeg er helt sikker p at morgener uten stress er en av de viktigste ingrediensene for leve et lykkeligere liv. 

En utfordring jeg bestandig har, er  sovne. Det burde vre det letteste i verden, nr man tenker p hvor deilig det er sove nr alarmen ringer om morgenen. Men p kveldene gjr det nesten vondt legge seg. Hjernen min jobber aldri s hardt som nr det er leggetid. Som om tusenvis av raketter med forskjellige problemstillinger flyr rundt i hodet mitt og lager kaos. Med tiden har jeg funnet meg noen teknikker for drepe tankestrmmen ved leggetid - noen ganger funker det, andre ganger ikke. Tenkte uansett dele noe av det med dere, kanskje det kan hjelpe noen andre. 

n av teknikkene jeg bruker kan vi kalle... Tennis? Haha. Jeg ser for meg at jeg str p en stor bane med en tennisracket, og hver gang en tanke eller et grubleri kommer mot meg, s slr jeg til den s hardt jeg kan og sender den avgrde opp i lufta. Neste tanke kommer umiddelbart, s jeg fortsetter bare sl og sl og sl til dette spillet er alt som str i hodet p meg. Det hres sikkert komisk ut, men det er faktisk brukbart. En annen teknikk liker jeg kalle kommoden. Jeg ligger med ynene lukket og ser for meg en stor, kjedelig kommode med masse skuffer. Hver gang en tanke eller bekymring treffer meg, fr den sin egen skuff i kommoden. Snn, n legger vi den vekk, fr ikke gjort noe med det fr i morgen uansett. Kommoden har hjulpet meg med sove s mange ganger. En tredje greie jeg kan gjre hvis jeg ikke fr sove, er rett og slett mentalt gjre noe kjedelig. Male en vegg, strikke et teppe, brette klr... Riktignok ikke like lett som de to andre teknikkene, for det er fort gjort begynne tenke p noe annet mens man maler en vegg, hehe ;-) 
Processed with VSCO with m6 preset Processed with VSCO with a5 preset
Dette blir en travel, men fin uke. Kickstarter med en mandag som skal best av forelesning i markedsrett, eksamensskriving og forhpentligvis trening. Det er vel egentlig ikke lov til si noe negativt om utseendet sitt lengre, men jeg m bare: jeg fler meg s ufresh om dagen. Men har jo alltid ment at for kunne klage, br man frst prve ta tak i problemet. S selv om uken blir travel, har jeg klemt inn massasjetime, kroppsskrubb, nye vipper og et par treningskter. Kanskje det hjelper p saken! Frisrtime har jeg ikke fr neste uke, s jeg m nok bare holde ut den meterlange etterveksten litt til. Nei, n skal jeg komme meg i dusjen og gjre meg klar for dagen. 

Hvis du har noen sovetriks, s del dem gjerne i kommentarfeltet. Alltid pen for teste ut andres teknikker :-) 

69

Tell ned fra 100! Her gjelder det konsentrere seg skikkelig, for plutselig kommer det en tanke og da er det veldig lett glemme helt hvor langt og lenge du har telt! Jeg kommer sjeldent ned til 1! Haha!

Utrolig fin overdel!! Hvor er den fra? :)

Anonym: Zara :-)

Jeg sover som en stein nr det regner og er storm ute, s de dagene jeg sliter med f sove setter jeg p en nettside som heter rainymood.com! Bare regn- og stormlyder, men sovner p flekken :-)

Prv trekke pusten s dypt du kan, og "tenk" deg pustens gang gjennom kroppen; flg den fra lungene og helt ut I trne. Se for deg hvordan den gr forbi magen, bena...ta hvert punkt nedover og Vr bevisst. Det har hjulpet meg😀

Jeg har et tips!

4-7-8-teknikken 😄

Du puster inn i 4 sekunder, s holder du pusten i 7 sekunder og slipper ut pusten mens du lager en "hysje" lyd i 8 sekunder.

Jeg blir helt dsig og begynner og gjespe med en gang 😂

http://www.kk.no/livsstil/pust-deg-i-s%C3%B8vn-31055

Sliter ofte med sove sjlv, so eg skal hugse desse teknikkane! Liker tanken p mentalt strikke eit teppe, haha. D hadde eg sovna fort!

Et tips som fungerer veldig godt for meg er hre p podcast til jeg sovner. Pleier stille den inn slik at den skrur seg av etter en halvtime. Nr jeg hrer p noe er det vanskelig tenke p andre ting:)

Jeg har et triks der jeg "pner" vre halvdel av hodet og slipper ut alle drlige og stressende tanker - de ut som skitne skyer 🙈 S strmmer de ut til det bare er hvite skyer igjen, dvs fine tanker. Til slutt vasker jeg innsiden av hodet og setter p lokket igjen! Haha, hres helt idiot ut, men det fungerer!

Anonym: hehe, kreativt, jeg liker det :D

Hei Ida!

S gy lese at det fins lignende teknikker ift til svn som jeg selv har prvd ut. Det er ganske likt som bde tennis og kommoden. Jeg lrte den av foreleseren min som er psykolog. Man skal se for seg den fineste/en fin utsikt, s skal man "stirre" utover den (lukka ye selvflgelig), og nr tankene kommer da s skal man fre de utover utsikten, s kommer neste neste og neste tanke, s kommer den legendariske tanken om tenke at man tenker p at neste tanke skal komme. Haha!

Jeg har derimot kommet over noe nytt som har reddet mitt arbeidsliv som gjelder turnusarbeid. Tidl har jeg mtte ta til takke med innsovningsmedisin, sovemedisin ved behov for klare sove, eller for sikre meg svn. Ulempen med det i mitt tilfelle er at om man fr for f timer svn, som skjer svrt ofte nr jeg er ferdig p jobb 22:45 og skal vre p jobb 07:30, er at jeg hr rundt og er kvalm og svimmel. S vettu.. Svnhormonet vi har i kroppen heter melatonin, og det mangler jo jeg, det er ikke mulig som jeg har ftt med meg og mle det p noen som helst mte, man m teste "medisinen" for se om den har effekt. S ja, melatonin (circadin) har blitt min redning etter over 10-r med innsovningsproblemer. Melatonin er naturlig del av kropppen og det gjr ikke slik at man blir avhengig av det, man smaker at det er et naturstoff ogs, haha. Bare et tips, m f det p resept av legen da :)

Lise Penne: det har jeg faktisk ikke hrt om - rart, for jeg har ftt innsovningstabletter p resept av legen tidligere. Det m jeg underske nrmere!

Jeg bare lurte p om du kanskje hadde noen tips for faktisk komme seg p forelesning? Jeg pendler ganske langt, og da ingen av forelesningene mine er obligatoriske, er det altfor lett bli liggende under dyna nr alarmen ringer. Pleier du dra p absolutt alle forelesninger? Du virker veldig strukturert og flink!

Ha en fin dag videre :)

ST: jeg har ingen obligatoriske forelesninger, s det er et heeerk komme seg p dem. Kan ikke tro at jeg klarte dra p alle forelesninger da jeg pendlet med tog fra Tnsberg - jeg er mye mindre flink n, er rett og slett blitt ganske lat p det. Men det straffer seg jo nr eksamensperioden setter i gang, selv lrer jeg i hvertfall mye av forelesninger. S kanskje det gr an motivere seg p den mten? :-) Ha en fin dag <3

Sjekk youtube og sk "ASMR" :) Det er ikke alle som opplever ASMR av det, men mange blir likevel avslappet. Jeg sovner som regel innen 10-15 minutter nr jeg hrer p en slik video =)

https://psykologisk.no/2014/03/hjerneorgasmen/

https://en.wikipedia.org/wiki/Autonomous_sensory_meridian_response

LH: digger ASMR!

Jeg bruker en app som heter Calm, den har hjulpet utrolig mye!

Jeg m ha hvit sty for f sove, s jeg har sovet til lyden av vifte i revis n, men noe som s ABSOLUTT br testes, er brain.fm- det var fantastisk rtt prve:D Og det er ogs en side med lyder fra malende katter, den var ogs svrt effektiv for min del. Dette er jo selvsagt vel merke hvis man takler hvit sty - noen m jo ha det helt musestille for f sove.

Jeg hrer p lydbok, Storytel er fantastisk. Setter p lyden akkurat s hyt at jeg kan hre, og stiller inn hvor mange minutter jeg vil bli "lest" for. Man kan enkelt spole teksten tilbake s mange min du vil neste gang du skal hre p boka, hvis du sovner fr den slutter lese, noe jeg alltid gjr :)

Jeg har alltid en blokk med penn i nrheten av senga, for hver gang jeg fr masse tanker, s hjelper det bare skrive det ned med en gang.

Det jeg ogs har lrt meg for mange r siden er se for deg at du tegner omrisset av hele kroppen din. Se for deg at du starter p hodet, og du skal "tegne" en linje rundt hele kroppen hvor du fr med deg alt fra reflipper, fingertupper osv. Denne hjelper meg veldig :)

Takk for dine tips! :-)

Linn: burde absolutt hatt en blokk p nattbordet, kommer spesielt ideer til blogginnlegg som jeg VET er forsvunnet morgenen etter, hehe :O Takk det samme <3

Jeg har ei jente p 5 mnd som har slitt med sove, og har derfor skt etter sovetriks til babyer. Disse kan relateres til voksne ogs:) Her komme noen av tipsene jeg har funnet til babyen + litt andre tips. 1. Legge seg p ca samme tidspunkt. 2. Faste rutiner fr leggetid, feks tannpuss, lese litt i en bok p senga. 3. Roe ned 1 time fr leggetid. Ikke tv, mobil, data i denne tiden. 4. Legge mobilen i et annet rom nr man legger seg, og ha en god gammeldags vekkerklokke. 5. jeg sovner lettest nr det er litt lyd i rommet, og har en rolig spilleiste som jeg spiller helt lavt. Har p sleep funksjon, s den slukker seg etter 15 min.

Min mamma har lrt meg en teknikk bde for svn og avslapning :) Legg deg til rette og ha fokus p ligge heeeelt i ro. Start nederst og jobb deg oppover. Tenk p trne, hver eneste t skal vre helt i ro. Deretter leggene, lrene, osv, hver eneste cm. Med en gang du rrer p noe du har vrt gjennom (feks en rykning i lilleta ;) ) m du starte p nytt igjen. Etter noen runder er det hallo drmmeland :D

Gy og hre om andres soveteknikker :) Har slitt med bli trtt og sovne selv hele livet, s n gr jeg fast p melatonin, som er et naturlig middel som skal tas fr leggetid for bli trtt. Jeg har testet ut mange drlige soveteknikker i mitt liv, men den beste jeg har prvd lrte jeg av osteopaten min fr jul! Den gr ut p at du skal tenke deg dagen din baklengs nr du legger deg. Feks: Pusset tennene - fjernet sminken - s en episode... Og hver gang du kommer til en ting som du begynner tenke over eller fle deg stresset av skal du begynne p nytt - helt til du har tenkt deg gjennom hele dagen uten "stopp". Jeg sovner nesten alltid fr jeg kommer til morgenen :-) Du burde prve!

Iselin: oi, s spennende! M prves!

Oi, det hrtes smart ut! Men jeg fr alltid hjernen min til tenke p det likevel... Merkelige greier! I det siste har jeg satt p en podkast. Gjerne Bra damer, selv om det er super interessant s sovner jeg av hre p det..

heihei ida :)Jeg har aldri kommentert p bloggen din fr, rett og slett fordi jeg ikke gidder, hehe. Men du er den bloggeren jeg sjekker mest og alltid hper har kommet med noe nytt. Du skriver s morsomt og inspirerende, du skiller deg ut fra andre bloggere positivt med skrivingen din og n hadde jeg s lyst til endelig f sagt det :)

Amalie: s hyggelig hre, Amalie <3 Og koselig at du gadd kommentere, hehe :-)) Klem til deg!

Sovetriks som faktisk skal fungere: ha tungen mellom tennene, tror det har noe med at du slapper av i ansiktet. Prv puste dypt i tillegg :-) fungerer nesten hver gang p meg

Jeg skal prve den tennis-teknikken din, m vre s digg bare kunne se for seg at man slr alle bekymringene sine vekk! S synd at de kommer tilbake dagen etter...

Jeg sliter ogs veldig med kunne sovne om natten, det kan ta mer enn 3 timer. Og da blir det jo ikke lettere sovne, nr man i tillegg stresser med at man burde ha sovnet for 2 timer siden.. Problemet mitt er likt som ditt, at nr jeg akkurat har lagt hodet mitt i puta, s kommer alt det jeg skulle ha gjort om dagen...men kanskje ikke har gjort opp. Og da begynner jeg planlegge (og fortvile) fordi jeg fr drlig samvittighet og blir mer stressa, over hvordan jeg skal kunne fullfre innleveringer, bacheloroppgave og i tillegg best eksamener med gode karakterer.. Det er full fest i hodet mitt, for si det snn.

Det som hjelper meg noen ganger er en pusteteknikk. Den heter 4-7-8 metoden. Kanskje du har hrt om den?

Den gr ut p at man skal kontrollere pusten sin, slik at angsten du har roer seg ned.

Det er 3 steg;

1: ta inn luft gjennom nesa i 4 sek

2: s holder du pusten i 7 sek

3: ogs puster du ut igjen i 8 sek

Man skal gjenta stegene helt til man sovner.

Jeg syntes det hrte litt skremmende ut med tanke p at man m holde pusten, men en desperat natt, s prvde jeg, og det virket faktisk. For meg hjelper det ikke alle netter, men i alle fall noen.

Sorry for lang melding, her prokastinerer jeg p hyt niv!

Hper det hjelper deg hvis du prver :)

Sunniva: ja, har hrt om teknikken. Men er veldig drlig p snn pusting, surrer det liksom alltid til nr jeg prver. Men velse gjr mester, kanskje jeg skal gi det et nytt forsk? :-)

Hres kanskje litt sprtt ut, men jeg liker se for meg en corn flakes fabrikk. Jepp! Late som jeg flger den historien fra en maiskolbe ankommer fabrikken til den er p lastebilen. P veien i den historien bruker jeg sovne et sted. Funker innimellom!

En annen teknikk er ligge rett ut, nesten som en sjstjerne, bare med litt mindre vingespenn. Ogs konsentrerer jeg meg SYKT om hvordan storeten p hgre fot fles, mens jeg puster tyngre og tyngre. Slik har jeg klart meditere meg i svn ved FLERE anledninger, og ftt slippe det enorme tankekaoset jeg ogs fr ved sengetid.

Amalie: for en kreativ teknikk med corn flakes-fabrikken, den m jeg prve!

Lurer p om du har nevnt det med kommoden tidligere? For det er akkurat det samme som jeg pleier gjre (ikke for sove da, men for slutte tenke p ting jeg helst vil glemme...), og tror kanskje jeg har ftt det fra deg! I sfall; takk hehe!

Nr det gjelder sovetips, pleier jeg ligge p ryggen med ftter og hender strakt ut, avslappet. S trekker jeg pusten dypt, og mens jeg puster ut ser jeg for meg at "pusten" gr ut trne, s en ny pust for ankelen, hlen, s leggen, og s hele veien opp til hodet. Sovner som oftest fr jeg er kommet halvveis.

i: hmm, kanskje jeg har det? Veldig mulig :D

En type meditasjon!

Begynn slapp av i ansiktsmusklene,og pust dypt nes i magen.deretter kjenner du etter at du slapper heeelt av i fttene.nr de fles s tunge at du ikke kan lfte dem.deretter gr du videre til leggene,samme prosedyre..fr du gr ls p lrene osv osv.

Ligg p ryggen,med armene til siden eller fold dem over magen,eller ligg i den stillingen som fles behagelig.

Jeg har aldri klart komme igjennom hele kroppen uten ha sovnet p veien!

Det hender det kommer andre tanker lurende p,mem prv kombinere det med kommode "leken" din:)

Lydbok p iPod og "hodeputehyttaler" (en liten, flat hyttaler som ligger under puta) Favoritten er Harry Potter som jeg har hrt om og om igjen.

Jeg liker hre p en lydbok som jeg ikke trenger flge for mye av handlingen i. Det er behagelig hre stemmen som prater, og ofte gr det ikke mer enn ti minutter fr jeg sovner:-)

Nina: oi, hodeputehytaler har jeg aldri hrt om. Men det fikk jeg veldig lyst p :D

Hei! :) Blusen din p bildene over er fantastisk fin! Hvor er den fra? :)

Martine: den er fra Zara :-)

For meg funker det alltid sette p musikk fra en suuuperslooow liste jeg har laget, bare rolige, stille sakte sanger, s setter jeg volumet p ganske lavt, s man m hre etter, da klarer man ikke tenke p noe annet, jeg ahr ogs en tendens til tenke for mye p kvelden :) trenger ikke vre mer enn 10 sanger-ish, s den ikke spiller hele natten 😄

Noen ganger hvis jeg sliter med sovne hjelper det som du sier tenke p noe kjedelig. For meg har det funket noen ganger fokusere skikkelig p pusten. Hvis tankene likevel kommer tenker jeg liksom ordene'' pust inn, pust ut'' sammen med pusten. Hres rart ut, men til slutt blir jeg helt dsig og tenker ikke over det lenger og sovner!

Cathrine :)

Jeg synger inni meg godtatt sangene som mamma og pappa brukte synge til meg nr jeg var liten :) Som regel "rekker" jeg bare to/tre av totalt seks favoritter 😅

Hehe, med iPaden har jeg aldri problemer med f sove.. Pleier bare se p videoer eller hre musikk til jeg sovner, noen ganger planlegger jeg se mange mange videoer. S mange at jeg blir svnig bare av tanken. Nr jeg tar en pause fra se videoene tenker jeg bare at jeg skal se flere fr jeg sovner, men sovner som regel fr det.

Haha s kult med tennis!

Jeg ser for meg at hjernen er et stort, tomt rom, med masse sm ganger inn til rommet. I det rommet str det SOVE. Nr det kommer tanker gjennom gangen mot det tomme rommet i hjernen, stenger jeg dra og tvinger tanken til holde seg i gangen. Litt samme greia, funker s bra!

Hvis det en helt krise, legger jeg meg pinnerett i senga, p ryggen, og jobber meg fra trne og oppover kroppen. Sier "slapp av i trne" inni meg, puster inn og ut, og kjenner at trne slapper av. S videre til fotbladet, ankelen, leggene, knrne osv. Sovner som regel fr jeg er halvveis

Er en slags tennis-teknikk her i grden ogs! Legge fra seg alle tanker, godta at dagen i dag er over og i morgen fr man ta fatt p det man ikke rakk osv. I det yeblikket jeg kjenner at "ok, nok for i dag", s sovner jeg veldig fort, men om jeg blir liggende og gruble s tar det eeevigheter sovne!

Og ja!! N er jeg et par r yngre enn deg, men sitte med katalogene til HM og Ellos i fanget og krysse/ringe rundt de formlse, ensfargede plaggene man nsket seg! 😂

Thihoa: haha jaaa! Gjorde forsvidt det samme i leketyskatalogen ogs, haha!

Jeg fikk de samme tipsene fra en psykolog en gang, og de funker fint for meg ogs!:D

Takk for gode tips😅 sliter veldig ofte med sove s trengte noen gode forslag til f vekk alle tankene i hodet

Jeg fler meg ogs ufresh p denne tiden av ret, srlig fordi man er s blek. Jeg kan anbefale en dagkrem fra st.tropez som gir fuktighet og samtidig farge i ansiktet gradvis. Den er s god og jeg fler meg allerede av den grunn mye freshere!

Kristine: takk for tips! Finnes veldig f gode selvbruninger til ansiktet, s kanskje jeg m prve den :-)

Haha, jeg har hatt mye stress i ca et rs tid n. Og jeg begynte telle x antall ganger til 100 fr jeg sovnet. Teller synkront med pusten, s n har jeg begynt telle HELE tiden 🙈 Jeg teller nr jeg lager mat, nr jeg er ute og gr, nr jeg ser p TV. HELE tiden, jeg blir gal. Sprs om jeg m prve en av dine teknikker i steden, s jeg kommer meg ut av denna tvangstanken 😂

Anonym: hehe, det hrtes litt slitsomt ut ja! :O

Noen ganger skulle man tro at du skrev innlegg etter hva jeg var ute etter, sliter snn med sovne for tiden, hjernen vil bare ikke ta kvelden! S tusen takk og ha en herlig uke videre :)

Sigrid: takk det samme, og lykke til med svnen <3

S smarte tips! Mitt beste tips er late som om du ikke skal sove. Legg deg som vanlig, skru av alle lys osv, men prv hold ynene pne! Tenk at du m prve holde deg vken de neste fem minuttene, eller den neste halvtimen. Alle vet vel hvor lett det er sovne nr man ser film, sitter i forelesning eller lignende, nr man prver holde seg vken. Funker veldig bra for meg iallefall!

pernille: den var lur!

Hres sikkert rart ut, men jeg har det helt motsatt! Sovner lynkjapt nr jeg legger meg om kvelden, fr aldri med meg slutten p filmer f.eks, men kan vkne klokka tre - fire - fem og begynne stresse og gruble over alt som i det hele tatt gr an tenke p. Det som virker for min del er sette p radio eller podcaster hvor de snakker om noe trt. Nrk p2, der har de veldig fine programmer p natta, men som man fort kan sovne av fordi de ofte snakker ganske monotont. Da kan jeg noen ganger greie sovne igjen, men ikke alltid:P

Eline: s slitsomt vkne midt p natten og gruble! Podcaster er helt supert :-)

Funfact: i gr kveld, etter at jeg hadde lest dette innlegget, fikk jeg ikke sove fordi jeg tenkte p at jeg skulle kommentere her og tipse om mine metoder for f sove. Haha! S, her kommer mitt tips (som jeg drev formurte oppi hodet mitt i gr kveld istedenfor sove): hvis jeg ikke fr sove pleier jeg se for meg selv sovende. Enten i en vanlig seng. Eller s ser jeg for meg at jeg ligger og sover et sted som er sykt avslappende, for eksempel i en hengekye i skyggen p en de y.

Si i fra hvis du tester metoden! :)

Ida: haha, , s ironisk! Men n har jeg mange nye metoder teste ut, gleder meg :D <3 fler nesten jeg m lage meg en topp 10 liste etterhvert, hehe.

Hvordan er blusen i strrelsen? Vurderer bestille p nett.

Aline: jeg har p meg small her, er vanligvis en medium.

Hahaha, tennis skal jeg prve! Noe som pleier funke her, er spille rolig musikk, uten at noen synger :)

Jeg kjpte min hodeputehyttaler p Teknikmagasinet.

Mulig de ogs har p nett🙂 Mye bedre enn propper i rene.

Nina: takk! :D

Lrte da jeg var liten at man skal "puste i en firkant", alts at du tegner det samme kvadratet igjen og igjen, og at strekene flger pusten din. Alle sidene skal vere 4 sekunder lange (om det gir mening). Innpust er strek opp, hold pusten til siden, utpust strek ned og hold pust til siden. Da er du tilbake til utgangspunktet, og gjentar dette s lenge som ndvendig.

Lykke til!

ASMR har hjulpet meg veldig med sove. Du finner mange ASMR- artister p youtube, og min favoritt er kanalen "gentle whispering". Det gr rett og slett ut p at en dame som snakker rolig til "deg" med hjelp av en spesiell mikrofon, og du fler at hun hvisker deg i ret. Se p et par videoer fr du legger deg, og du vil merke at du sakte men sikkert slokner etterhvert 😌

Hei! Har vrt s busy de siste dagene, s s dette innlegget frst n! Veldig gy lese bde dine og andres triks. Jeg sliter ogs ofte med innsovningen, og srlig det siste ret etter jeg har ftt turnus med to uker nattskift i strekk. Har ftt en del hjelp etter dette, d her har du tips fra sykepleieren vi har p jobb :) ser mange anbefaler melatonin, og det bruker jeg og i forbindelse med snu dgnet. Dette holder deg sovende lengre og uten avbrudd, og benyttes derfor ikke for innsovningsproblemer men heller for urolig/drlig svn. Hjelper veldig godt nr man snur! Men om du kjper reseptfritt utenlands - husk at det anbefales maks tre dager i strekk.

Sykepleieren snakker om god svhygiene, jeg synes mye av dette er vanskelig, men det hjelper p bli trtt nr man er syreng nok med seg selv:

- ikke skjerm og lyd timen fr man skal sove

- minst mulig stimuli uansett timen fr innsovning

- maks en enhet koffein om dagen

- unng proteiner p kvelden

- trening s tidlig som mulig, og ikke nrt leggetid

Lykke til :) heier p deg!

Skriv en ny kommentar