5:2

STAKKARS KROPPEN MIN

I går gjorde jeg noe dumt. Jeg hadde fastedag, og følte meg full av energi. Så jeg bestemte meg for å dra på trening og trene styrke. Jeg løftet tyngre enn jeg pleier, prøvde å pushe meg selv litt. Jeg hadde jo så mye energi. Rett før treningen var ferdig, ringte det et postbud som stod hjemme hos meg med en pakke. Jeg hadde ventet på pakken lenge, og lovte at jeg kunne være hjemme innen ti minutter. Så jeg, som egentlig ikke har noe særlig med kondis, spurtet hjem på fire minutter. Hadde jo så mye energi. 

Og nå ligger jeg her, da. 

Da jeg våknet i dag hadde jeg så mye feber at jeg var våt i håret, og følelsen av å måtte spy var tilstede ved hver minste bevegelse jeg gjorde. Verdens snilleste mamma kom og sørget for at jeg fikk i meg Cola og mat, og hun kjøpte til og med snus for meg på butikken. Dere aner ikke hvor pinlig mamma syns det er å kjøpe snus ♥

Så nå føler jeg meg ti ganger bedre. Men dette får være en advarsel til alle dere som hele tiden spør om, og er nysgjerrig på å prøve 5:2. Ikke tren hardt på 2-dagene! Det visste jeg vel egentlig på forhånd, men man kan jammen bli lurt trill rundt når man føler seg så lett og energisk. Det var i hvertfall siste gangen jeg gjorde det, for det var skikkelig ubehagelig. 

Det er mange som skriver kommentarer og sender mailer hvor de ønsker å vite mer om 5:2-dietten. Jeg grøsser når jeg hører ordet "diett", for det er ikke hva det er for meg. Hvis jeg fortsetter med 5:2 skal jeg skrive mer om det, men jeg må finne en forsvarlig måte å gjøre det på. Ikke i form av kalorier og vekt, men i form av sunne og gode matoppskrifter som metter og gir næring på en fastedagene. Eller halvfaste da, som det egentlig er :-) 

Nå skal jeg kose meg litt med den forsømte mailboksen min, og ellers bare slappe av resten av kvelden. Hei så lenge! 

WEEKEND GETAWAY

God lørdag, dere ♥

Dette innlegget har jeg forhåndspostet fredag kveld, fordi jeg ikke orker å dra med meg Mac'en inn til Oslo. Mamma og jeg skal på en liten jenteweekend til Oslo. Det blir utrolig koselig, selv om det egentlig føles som galskap å skulle dra inn til Oslo på en fridag! Haha. Men at Mac'en ikke er med og at jeg ikke skal på skolen er en befrielse. Vi skal sjekke inn på hotell, drikke vin, spise på gode restauranter og se et teaterstykke. Teaterbilletter var en av julegavene fra mamma og pappa - ja, jeg er blitt så voksen at det jeg ønsket meg mest til jul var teaterbilletter.... 

Så jeg gleder meg! Kameraet er med selv om Mac'en ikke er det, så vi blogges jo allerede i morgen når dere leser dette :-) Vil også takke for alle kommentarer på innlegget om veskedebatten, litt av en trøst å høre at jeg ikke var den eneste som fikk lov til å se på Hotel Cæsar og gå i Buffalo-sko som ung og uviten. Hehe. 

Ønsker alle en fiiin lørdag! 

ENKEL TOMATSUPPE FRA BUNNEN

God kveld ♥

En liten update på 5:2-fronten, ettersom mange spør om det. Jeg hadde pause da jeg hadde intensivuke med lappen, under fadderuken og første skoleuke. Så med andre ord har det vært en god del pause, men i dag startet jeg på for fullt igjen. Wohoo, fastedag!

Laget en utrolig god tomatsuppe til mamma, pappa og meg, så tenkte å dele oppskriften med dere. Denne tomatsuppen kommer jeg til å lage utenom 5:2 også, for den er utrolig god. Og posesuppe er ikke bra å spise, selv om det er godt. Mye bedre å lage suppen fra bunnen, det smaker faktisk femten ganger bedre. Jeg har tatt utgangspunkt i en oppskrift i 5:2-bladet, men gjort litt om på den. Legger ut min versjon her.

Hvis du spiser 5:2, gjelder denne oppskriften for 4 porsjoner, cirka 160 kalorier per porsjon. Hvis du ikke spiser 5:2, men bare vil lage sunn tomatsuppe fra bunnen av; spis så MYYYYE du vil. Gled deg :-)

Du trenger

♥ 1 charlottløk
♥ 1 ss olivenolje
♥ 2 kartonger med økologisk, hakkede tomater
♥ 2 ss tomatpuré
♥ 5 dl grønnsaksbuljong, 1 terning
♥ 1 halv spiseskje hakket fersk basilikum eller litt basilikumkrydder
♥ 1 kartong med økologiske hvite, store bønner
♥ 1 egg per pers

Slik gjør du

♥ Finhakk løken, og brun den i olivenoljen
♥ Hell over de hakkede tomatene + tomatpuréen
♥ Kok opp 5 dl vann og tilsett grønnsaksbuljongen, hell så dette over i suppen
♥ Husk å hardkoke eggene i en egen kjele mens du lager maten
♥ Tilsett basilikum og bønner, og la putre i 10-20 min. Jo lengre den står, desto bedre smak



Den er så god, enjoy!

Her jobbes det med skoleoppgave på spisebordet, men nå skal jeg straks klappe sammen og se på "Født i feil kropp" på TV2. Så det forrige uke, og tror det blir mitt yndlingsprogram denne høsten. Skikkelig rørende, og jeg tror det er viktig for mange å se det.

KONICHIWA

Om ord bare kunne beskrive hvor deilig det var å spise i dag! Syns som regel fastedagene går greit, det er verre på kvelden. Jeg blir alltid sulten om kvelden, så å ligge og gnage på en gulrot når magen skriker etter pizza, cheeseburger, taco og sushi, er ikke så innmari gøy. Haha. Uansett hvor sunn og fornuftig jeg prøver å være, kommer jeg alltid til å ha en forbudt kjærlighet til junk.

Men sushi er jo ikke helt junk, så i dag ble det sushi på meg. Og når vi først er inne på mat; nå skal jeg straks begynne å lage middag til de to foreldrene mine som kommer hjem fra jobb, og så skal vi kose oss med mat og vin på terrassen. Litt sånn før helgen-kos, siden vi ikke skal være sammen i helgen ♥

Takk for komplimenter på terrassen, det gjør meg glad :-)

ALT FOR SUNN KYLLINGGRYTE

Noe jeg glemte å fortelle dere da jeg begynte på 5:2, er at hele familien min går på det. I hvertfall mamma, pappa, mormor og morfar. Så da var det naturlig å slenge seg på. Nå har mamma og pappa flyttet inn hos meg for en stund (deres nye hjem er ikke ferdig bygd enda), og det er gøy for da kan vi teste ut litt 5:2-oppskrifter sammen. Kjedelig å bruke masse energi på å lage mat til kun seg selv når man er dritsulten og slapp. Litt enklere når man er fler om det!

Vil gjerne tipse dere om en kyllinggryte som vi fant i Allers sitt 5:2-magasin. Oppskriften skal deles på 4 personer hvis man går på 5:2, hvis du ikke går på 5:2 men bare vil prøve en sunn kyllinggryte, kan du spise så mye du vil av den :-)

Du trenger:

♥ 400 gram kyllingfilet
♥ 1 rød paprika
♥ 4 tomater
♥ 2 hvitløksfedd, finhakket
♥ 1-2 hvitløksfedd i litt større biter
♥ 2 gulrøtter
♥ 200 gram persillerot
♥ 1 ss olivenolje
♥ 400 g knuste tomter
♥ Salt og pepper
♥ Litt hakket persille
♥ 4 ss revet sitronskall
♥ 400 gram grønne bønner

Slik gjør du:

♥ Skjær alle grønnsaker og finhakk hvitløken
♥ Brun kyllingen i olivenolje, tilsett grønnsaker, hvitløksfedd i større biter og knuste tomater
♥ Krydre med salt, pepper og evt andre krydder
♥ La putre i 20-30 minutter
♥ Bland finhakket persille med revet sitronskall og finhakket hvitløk, strø det over gryten.
♥ Forvell grønne bønner noen minutter i lettsaltet vann

Litt godt, men best av alt sunt!

Håper dere syns dette er en grei måte å blogge om 5:2 på, altså med sunne middagsoppskrifter. Med tanke på alle henvendelsene jeg har fått om at 5:2-blogging kan hjelpe folk på vei med spiseforstyrrelse, og med tanke på alle som VIL at jeg skal blogge om 5:2.

KJØRETIME OG 5:2

Iiiiik, gjett hva jeg har brukt ettermiddagen på! Kjøretime. Må helt ærlig si at jeg gruet meg dritmye, for det kunne gått bedre sist gang. Hadde så vidt kjørt siden jeg var 16, og ble så redd at jeg holdt på å krype sammen hver gang det kom en bil i motsatt kjøreretning.

Men i dag føltes det bedre - og kjørelærer Eirik var enig. Det var noe helt annet i dag. Og godt er det, for det nærmer seg intensivuken min. Det er litt usikkert om den blir nå til uken eller litt senere, spørs helt hvordan jeg klarer meg på onsdagens kjøretime. I intensivuken skal man jo kjøre helt til Sverige, så det er litt dumt å sette i gang med det hvis jeg ikke er flink nok. Men jeg håper!

Nå er jeg akkurat ferdig med å spise en romantisk middag med meg selv (haha) på terrassen. Det er fastedag i dag, så jeg var ganske skjelven før jeg fikk kastet i meg maten.



Hva angår 5:2 og fasting, så hadde jeg jo egentlig tenkt til å blogge ganske detaljert om det. Det virket som om det var stort engasjement for det, og flere som hadde lyst til å følge med. Men etter å ha fått "tilsnakk" fra flere som har fått spiseforstyrrelser på samme måte, har jeg bestemt meg for å jekke det litt ned. En oppdatering i ny og ne blir det nok, men jeg kan ikke blogge detaljert for dere om vekt, veiing av mat, kalorier og så videre. Selv om det er en livsstilsdiett som ikke skal brukes for slanking, ser jeg at jeg kan påvirke mine lesere til å spise lite mat, og det vil jeg overhodet ikke.

Nå er jeg i gang med min tredje uke på 5:2, og jeg trives fortsatt med det. Det var kanskje litt dårlig timing å faste på en dag hvor jeg hadde kjøretime, men det gikk greit og jeg klarte å være konsentrert. Bortsett fra de siste fem minuttene, da ble jeg stående og slappe av i sikkert tretti sekunder selv om jeg hadde fått grønt lys :-)

ANDRE FASTEDAG

I natt lå jeg lenge våken og gruet meg til i dag. Fastedag nummer to. Men da jeg våknet i dag, var jeg positiv innstilt og klar for å utfordre kroppen min. Kroppen min som vanligvis får i seg langt over dagsbehovet. Jeg teller aldri kalorier, men tviler ikke på at jeg ofte får i meg både 3- og 4000 kalorier på et døgn. Så selvfølgelig blir det et sjokk for kroppen, når den bare skal ha 500. 

Det første jeg gjorde i dag, var å gå på shopping. Man må nesten ha en matvekt for å kunne holde på med 5:2. Jeg har aldri veid et eneste gram av hva jeg putter i meg, så dette blir annerledes. Kjøpte badevekt i samme slengen. Har ikke veid meg på to år. Men om jeg kommer til å bruke sistnevnte vet jeg ikke. Gjør jo ikke dette for å slanke meg, men når jeg hører deres historier om vekttap med 5:2, blir jeg jo litt giret. Som hver eneste håpløs jente i denne verden, har jeg selvfølgelig lyst til å bli kvitt noen kilo. Men jeg er av typen som ikke kan gå inn for å slanke meg. Da tenker jeg nemlig ikke på annet, og ender med å kjøpe 412 burgere på vei hjem fra byen.

Nå er min andre fastedag snart over, og så langt stortrives jeg. Skal definitivt kjøre på med enda en uke. Jeg har allerede lært noen ting: 1. tenke lite kalorier og stort volum. 2. jeg må legge mesteparten av kaloriene mine i middagen, da jeg alltid blir sulten på kvelden. 3. Å sove lenge hjelper, hvis mulig. 4. Og å legge seg tidlig, haha.

Brokkoli, kyllingfilet og søtpotet. Her snakker vi volum! Ble til og med mett før jeg hadde spist opp. I tillegg til dette har jeg hatt ett egg og en gulrot i dag - og enda har jeg plass til en Skyr hvis det blir helt krise til kvelds. Så noe sulteopplegg, vil jeg hvertfall ikke kalle det. Selv om man blir sulten :-) Haha.

Resten av kvelden skal jeg bruke på å lage morgendagens måltider. Da er det ikke fastedag, men det er greit å være forberedt når jeg våkner sulten i morgen. Så jeg ikke kaster i meg noe skikkelig usunt. Og så skal jeg se på Dexter, som er min nye serie ♥

PRØVER MEG PÅ 5:2

God dag! Det var en sulten ulv som våknet her i dag, haha. Jeg har nemlig bestemt meg for å prøve meg på "5:2-dietten". Vel, ikke som en diett, men som en livsstil. Jeg ønsker rett og slett å faste to dager i uken, for så å spise normalt de fem andre. Ikke som en slankekur, men for å være snill mot kroppen min. Flere vitenskapelige studier viser at periodisk fasting har gode helsemessige effekter, blant annet kan det bidra til å senke IGF-1 nivåene våre, redusere veksten av nye celler og heller få kroppen til å reparere de eksisterende cellene. Et lengre og sunnere liv er vel stikkordene :-)

Dessuten har jeg sett noen helt fantastiske resultater på mennesker jeg kjenner, de ser bare så mye sunnere, gladere - og ja, litt slankere ut etter noen måneder på 5:2.

Spent på om dette er noe jeg klarer å dytte inn i min hverdag. De dagene hvor man faster, vil jeg heller kalle halvfasting. For man skal jo tross alt få i seg 500 kalorier (menn skal ha 600), så vi snakker jo ikke direkte sulting. Men litt rumling i magen her og der: ja. Hadde min første fastedag i går, og det gikk egentlig veldig bra. Fikk i meg 508 kalorier, haha, men får vel være fornøyd med det, med tanke på at jeg aldri har telt kalorier. Jeg har bestemt meg for å prøve med mandag og onsdag som fastedager i første omgang, så får vi se om jeg tar dem sammenhengende etterhvert.

Er det noen av dere som har erfaringer med 5:2?


Nå skal jeg ut og gå en lang powerwalk, trenger å komme meg litt ut før jeg hiver meg over husarbeidet. Håper virkelig noen har noen 5:2-erfaringer å dele, og helst positive, hehe ♥

hits