Hverdagsliv

KAN MAN PÅVIRKE EN PÅVIRKER?

5. februar 2020

Så kom snøen tilbake, og det samme gjorde kroppspress-debatten. Som en underjordisk kvise i det norske land. Huff, fikk de ikke løst noe forrige gang?! Nei, her er det nok ikke noe som løses med det første. Kroppspresset er kommet for å bli, og har nok egentlig alltid vært her i en eller annen form. Uansett, så er debatten en påminnelse om å tenke kritisk, og om å ta avstand fra ting som ikke gjør oss godt. Det er det ansvaret vi kan ta selv, for oss og for barna. Og for å være helt ærlig, så er det tanken på mine egne fremtidige barn som gjør meg bekymret.

Den dagen min datter kommer hjem og forteller meg at hoftene hennes ikke har riktige proporsjoner, eller at hårfestet hennes ikke er noe fint – det må tatoveres. Jeg kommer til å bli så trist. En fremtidig datter kan selvfølgelig få disse tankene fra forskjellige steder. En mor som snakker nedsettende om egen kropp. Klassevenninner. Magasiner, reklamer. Eller en influencer. Som hun har fulgt i mange år, ser opp til og sluker rått. Sistnevnte har sammen med de andre som nevnes et enormt ansvar, og ta det på alvor.

Sophie Elise AS er nok en gang eksempelet som brukes. Forståelig at det er tungt for henne, men det er fortjent. Hun/firmaet/hva enn du velger å kalle det, ser ikke ut til å ta til seg kritikken. Ser ikke ut til å gjøre endringer. Ser ikke ut til å ta ansvaret sitt på alvor. Hun fortsetter å mate oss med plastiske operasjoner og komplekser folk flest ikke ante fantes. Også oss som ikke oppsøker kanalene hennes direkte. Sophie Elise er åpenbart ikke hele problemet, men bare fordi man ikke er hele problemet, betyr det ikke at man ikke skal ta ansvar.

Og nei, man kan ikke beskytte ungdom fra alt som er vondt og vanskelig her i verden. Men man kan etterstrebe å gjøre godt, og det virker det ikke som alle i denne debatten er opptatt av. For å si det så enkelt og direkte som mulig: Jeg syns det er slemt og uetisk. Å kapitalisere på unge menneskers usikkerhet, ved å stadig ha et overdrevent fokus på kropp, plastisk kirurgi og komplekser som folk ikke ante fantes. TV2 med flere er medskyldige i eksempelet som brukes i debatten. For fremtiden ønsker jeg meg at byråene som dealer med influencere tar ansvar, når influenceren ikke klarer/vil det selv. Ansvar for de unge følgerne, og avstand fra influencere som opptrer uetisk og avstår fra endring. Nei, så kan vi ikke slette dem. Men vi trenger heller ikke å oppfordre og støtte dem i faenskapen.

Jeg er ikke motstander av plastisk kirurgi, fillers eller hva det måtte være. Jeg skulle bare ønske at folk kunne holde det for seg selv, og ikke bruke det som underholdning og levebrød. Og jeg vet at mange er uenige, og mener at det er bedre at ungdommen vet at det er operert eller fikset på. At de ikke prøver å leve opp til noe som er helt urealistisk. Men der får vi bare være enige om å være uenige. Jeg syns ikke budskapet om at det er mulig og ENKELT å fikse på det man ikke liker, burde være så… Out there. 

Til slutt: Jeg slutter aldri å være lei meg for hvilket ræva forbilde jeg selv var som 20-åring. Jeg var en av de som tok imot gratis fillers og blogget om det etterpå. Og det finnes ingen andre unnskyldninger enn at jeg var en bekymringsløs, egoistisk kjerring. Jeg vet at Sophie Elise satt på jenterommet i Harstad og fulgte med på meg og mitt nye liv i Oslo. Mitt nye liv som besto av overfladiske venner, kafébesøk, en slem kjæreste, platinablondt hår og fillers. En ganske vond periode i mitt liv, som selvsagt ble delt fortløpende og filter-løst på internett. Hvis jeg påvirket deg bare en promille til å ville ha det samme som meg, så er jeg lei meg for det. Jeg var ikke mitt ansvar bevisst. Det er jeg nå. Men jeg fyller snart 30, og bare 1% av følgerne mine er mellom 13-17 år. Med andre ord: Jeg når ikke frem til dem, de kanskje aller mest sårbare. Hva står man igjen med da? Å prøve å påvirke påvirkere?

Helt til slutt: Det er aldri for sent å skjerpe seg. Norge elsker angrende syndere. Kanskje fordi de fleste av oss er nettopp det. Mennesker som lever og lærer og lever og lærer. Men man kan bare skylde på ung, dum og uviten til et visst punkt. Vi er blitt voksne nå – og det har bransjen vår også.Du som leser her inne, har du noen tanker om debatten som pågår nå? Eller er du bare lei? Jeg er egentlig litt lei, men det er mest pågrunn av ansvarsfraskrivelsen og alt det vage. Dessuten er det så mange gråsoner at det er vanskelig å diskutere rett og galt. Er folk her inne flinke til å avfølge folk som får dem til å føle seg dårlig og presset? Deg seg være press om fine ferier, dyre vesker, flate mager, store rumper, plettfrie hjem, alltid-smilende småbarnsfamilier.

Hvis du har tips til noen morsomme, nedpå og fine folk jeg kan følge på Instagram, tips meg gjerne i kommentarfeltet👇🏼 Jeg følger ikke så mye som påvirker meg i negativ retning, men har heller ingen i feeden som gjør meg direkte GLAD ❤️

168 Comments

  • Reply Gunnhild 5. februar 2020 at 14:35

    Å, følg Hjartesmil. Min absolutte go-to person når jeg trenger varme og jornærhet på internett. <3

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 15:49

      ❤️❤️

    • Reply j. 5. februar 2020 at 23:21

      Har booka henne som fotograf til bryllupet vårt, gleder meg. ❤️

  • Reply Camilla 5. februar 2020 at 14:53

    Kunne ikke vært mere enig med deg her!! You go girl <3

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 15:49

      🙏🏼😽

  • Reply Thea 5. februar 2020 at 15:05

    Som vanlig får du satt ord på tankene mine – AMEN. Likte spesielt godt det du skrev om at «Sophie Elise er åpenbart ikke hele problemet, men bare fordi man ikke er hele problemet, betyr det ikke at man ikke skal ta ansvar». Er så lei av at hun ikke svarer på kritikken (som forøvrig er veldig berettiget), men bare skyver den videre til media, samfunnet og andre. Skulle ønske hun faktisk kunne svare på det som blir sagt.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 15:52

      Enig med deg. Og deretter kan vi begynne å snakke løsninger på generelt grunnlag.

  • Reply Ida 5. februar 2020 at 15:10

    Jeg er lei. Lev av alt dette overfladiske. Lei av plastiske operasjoner, botox, løsvipper, løsnegler, Gud vet hva som kan settes på og sprøytes inn i kroppen. Hva skjedde med å være god nok som man er? Er har det egentlig aldri skjedd? Eller skjer det kanskje ikke før man er voksen nok til å sette pris på den fantastiske kroppen av en maskin man har? Må vi alle gå igjennom en usikker periode der vi ønsker forandring og tar noen valg, noen mer drastiske enn andre?
    Jeg vet sannelig ikke.. Jeg håper bare jeg og mannen klarer å gjøre barna våres trygge nok på at de er gode nok, vakre nok, perfekte nok på sitt vis, og at vi kommer oss gjennom denne usikre og vanskelige ungdomstida styrka uten mange tusenlapper mindre..

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 15:51

      Høres ikke fjernt ut at alle har en sånn periode, noen mer enn andre. Men igjen, vi kan jo ikke shame folk for å ikke føle seg bra nok, vi bør heller finne ut av hva som forsterker den følelsen <3

  • Reply Linda 5. februar 2020 at 15:33

    «1bike1world» på Instagram, søk også opp historien om han/katten på Youtube, for en fin fyr!! Blir alltid glad av historiene/ bildene på Insta:)

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 15:51

      Skal sjekke ut! 😄

  • Reply Cathrine 5. februar 2020 at 15:37

    Vi har lett for å tenke at kroppspresset hovedsaklig rammer de yngste. Som du sier, bare 1% av dine lesere er 13-17 år. Nå synes jeg ikke du er «skurk» i denne sammenheng. Men ut i fra hva jeg ser i vennekrets, og på gaten, så rammer visst dette presset oss alle sammen. Ser stadig folk på 25-40 som bruker alt mulig for å se yngre/tynnere/penere ut.

    Jeg tror også at ikke-kirurgiske ting som hudpleiepulver, løsnegler, hairextensions, vippeextensions, spray tan osv osv bidrar til et ideal som kan legge mye press på oss.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 15:56

      Det har du helt rett i! Nevner denne gruppen fordi den trolig er mer sårbar, ikke fordi resten ikke blir påvirket 🥰 Nå vil jo dette høres ut som en forsvarstale, men det er en grunn til at jeg har sluttet med spons på frisør, negler, vipper og lignende. Å pushe det på folk hver eneste måned føltes feil – ikke minst å normalisere at man skal bruke 3-4000 kroner på utseendet sitt hver måned. Klem til deg!

  • Reply Mona 5. februar 2020 at 15:48

    Fint, reflektert og viktig innlegg❤
    Eg er 44 år, og har et veldig avslappa forhold til mitt eget utseende og aldri hatt ønske om å operere meg. MEN har tenkt mange ganger på hvor glad eg er for at eg var ungdom FØR internett og mobil tok av. Og eg tror det er derfor eg har så sunt forhold til det.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 15:56

      Ja sant vel. Tenk på de som vokser opp PÅ mobilen. Jeg var også heldig og få noen år uten 💖

  • Reply Mona 5. februar 2020 at 15:51

    Ps @levepålandet gjør meg alltid glad på instagram❤

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 15:56

      Takk for tips 😀

  • Reply Live 5. februar 2020 at 16:22

    Du skriver så bra, og tenker så bra! Jeg er helt enig med deg, og jeg er lei. Du er et fantastisk forbilde, og jeg tror du vil bli en veldig god rollemodell for en eventuell liten, søt datter i fremtiden<3

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 16:38

      Takk, så snill du er live ❤️ ingen av oss er perfekte, men jeg syns det er viktig å ta selvkritikk og gjøre ting bedre! Klem til deg

  • Reply Eline 5. februar 2020 at 16:30

    Føler hele debatten tar av i feil retning, med god hjelp fra NRK. Det er alt for mye fokus på rompa til Sophie Elise, og litt for lite på det egentlige problemet.
    Når det er sagt så håper jeg at vi i fremtiden ikke kommer til å få plastiske operasjoner, fillers og lingnende rett i trynet fra avisen og tv. Håper den unge generasjonen har nok positive og gode forbilder rundt seg, som overskygger de med dårligere innflytelse.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 16:37

      Det håper jeg også! Og så slo det meg nettopp at det er 18 års aldersgrense på plastiske operasjoner, burde det ikke vært 25??

  • Reply Anonym 5. februar 2020 at 16:43

    Veldig bra at du har sluttet å få sponset behandlinger til så mange tusen i mnd. Men samtidig så er det jo veldig synlig, så det blir jo denne evige debatten om man skal være ærlig om det eller ei. For man kan jo misunne panna til en soon2be 30-åring som ikke har en eneste rynke, hvis man ikke vet at den har fått jevnlig botoxpåfyll i 8 år osv osv. For å være helt ærlig så synes jeg det er litt fint å følge deg nettopp på grunn av alle disse fine, overfladiske tingene- samtidig med en ærlig skildring av hvordan du har det. Det er litt godt å vite at mennesker som har absolutt alt, ikke nødvendigvis er lykkelige. Misforstå meg rett; jeg unner deg å være happy C! Men det er litt godt å vite at det ikke er de materielle tingene, utseende, økonomien osv som gjør at mennesker har det ordentlig digg på innsiden. Man sitter ikke igjen med inntrykket av at om man bare hadde vært dødspen, rik, kunnet sove lenge osv- så hadde livet vært überdigg:)

    Jeg synes Sara Emilie er helt super, hun blir man glad av å følge!:)

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:32

      Nei, de materielle tingene (eller en plastisk operasjon) vil nok aaaaldri gjøre ting bedre på innsiden, det er jeg HELT sikker på. Om noe så gjør det nok ting verre. Takk for tips <3

  • Reply Ine 5. februar 2020 at 16:50

    Jeg ble skremt når representanten fra TV2 var på SE sin side av saken. Og at hu som voksent menneske i en av de største TV kanalene i landet IKKE så problemet med å sende operasjonen. Det var sann livet til SE var og det måtte de sende. Da ble jeg skremt, og da blir det ingen endring når mediaet fraskriver seg ansvaret og ikke ser problemet.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:26

      Nei, hun var hakket for lite ydmyk altså..

  • Reply Linda 5. februar 2020 at 16:51

    Jeg tror dessverre at diskusjonen oppstår når problemet allerede har «get out of hand». Siden dette har ekstremt fokus så er det så innmari vanskelig å komme utenom. Man kan velge å slette disse influencerne fra instagram, slutte å følge osv – men man vil aldri komme utenom. Nettopp fordi SoMe er for stort og tar over verden til folk, for å sette det på spissen.
    Om ikke vi følger dem direkte, så vil de allikevel dukke opp i VG, TV2, Dagbladet – eller via andre som ytrer sin mening om disse influencerne.

    Heldigvis har jeg kommet i en alder hvor folk flest synes det er direkte harry og ukult med plastiske operasjoner med mindre det gjør en nytte. Men jeg synes synd på unge jenter og gutter som heller ønsker seg løsnegler, vipper, hofteoperasjon, og fillers istedenfor en reise, ny sykkel eller tur i badeparken.

    Jeg er 30 år og blir påvirket. Jeg har lyst til å ta fillers når jeg ser photo-shopped bilder. Jeg har lyst på gelenegler når jeg ser bilder av lange negler på instagram. Jeg vil ha botox når jeg ser jeg har sovet dårlig fordi jeg får 20% – god deal! Men jeg er voksen nok til å reflektere og forstå hvorfor jeg tenker slik- og at jeg ikke blir definert av andre på dette.

    En influencer, et firma eller en bransje burde ta ansvar ved å sette en grense for hva som er Okei eller ikke. For eksempel er det OK å vise mye trening fordi det er sunt for deg. men det er ikke OK å fronte spiseforstyrrelse.

    Kanskje det bude være OK å vise hårkur og renseprodukter til ansiktet – men ikke plastisk operasjon?

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:30

      Hei Linda <3 Det har du nok rett i. Og ja, klart man blir påvirket på et eller annet plan uansett hvilken alder man er i. Jeg er helt enig i at det burde settes en grense, og så må vi bare følge reglene. Klem til deg!

  • Reply Marte 5. februar 2020 at 16:56

    Jeg er egentlig bare lei, ja. Og prøver å distansere meg fra alt kroppsopplegg jeg ikke har råd eller lyst til å utføre. Det blir ingen nye vipper, lepper, negler, rumpeballer eller pupper her i gården. Og etter å ha tatt medisinske operasjoner i kjeven, så er det desto mer uaktuelt, for jeg orker ikke narkose, smerte, hevelser og dårlig form når det bare er for det estetiske og ikke har helsemessige årsaker.

    Tips til konto å følge på insta: Svenntheotter ❤️ Nydeligste dyret som ikke presser noen til noen ting

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:05

      Nei uff, operasjoner er jo en voldsom belastning for kroppen. Men det glemmer man liksom å prate om her! Takk for tips til koselig konto ❤️

  • Reply Fanny 5. februar 2020 at 16:58

    Føler du reflekterer rundt dette samfunnsproblemet ganske greit.

    Jeg har skrevet bacheloroppgave om nettopp dette med samfunnsansvar (csr). Jeg har forsket på den negative effekten til bedrifters samfunnsansvar og det er mange ulemper. Sophie Elise AS er en bedrift og som alle bedrifter bør de ta samfunnsansvar. Sophie Elise i seg selv velger å ta valg som ikke er smart. Hun kommer til å miste flere følgere på hennes sosiale mediekanaler som resulterer til at hun blir uaktuell, ergo hun taper penger. Hele dette problemet er jo ikke for å være kjip mot henne, men samfunnet er stadig i endringer og derfor bør man også tenke på hva man kan gjøre bedre I FREMTIDEN. Det er på sin plass at bedrifter får kritikk for å tjene penger på noe som er så uetisk i mine øyner. Sophie Elise AS tjener fett med penger ved å fremme plastisk kirurgi og dytte rare komplekser på jenter. Dette må stoppes!!

  • Reply Anonym 5. februar 2020 at 17:09

    Er ikke lei – bare oppgitt. Har selv en datter på 5år, og jeg er så enormt opptatt av at hun skal føle seg tilfreds med seg selv. Vi var hos frisøren en gang, og da sa frisøren «det er 16års aldersgrense på å farge hår – men hvis dere vil kan jeg legge inn highlights når hun er rundt 14 – for da får hun kanskje komplekser for sitt røde hår». Jeg ble så s i n t. Så ble jeg lei meg på datteren min sine vegne (som har verdens nydeligste hår), og så ble jeg oppgitt – for denne tjue år gamle frisøren vet ikke bedre. Hun er vokst opp i et samfunn hvor det hele tiden gjelder å fikse på det man ikke er fornøyd med. Sånn har det blitt liksom. Jeg er selv 35år, og tror selv jeg er imun mot denne type kroppspress. Men tar meg selv i å google botox etter jeg i en influensaperiode har binga en hjernedød tv-serie om en blogger fra Harstad 🤷🏼‍♀️ Heldigvis kommer kristin kjapt på banen, og det ble med googlingen for min del 😅

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:25

      ER DET SANT!! Historien om frisøren, jeg blir helt satt ut. Det var sikkert godt ment, men det er jo helt forferdelig :O

  • Reply Maja 5. februar 2020 at 17:14

    Jeg opplever at debatten går i sirkler, og at det kun er eksemplene som er nye. Dette er jeg lei av. Derimot er jeg veldig for å se hva som er mulig å gjøre for å bevisstgjøre både påvirkere og de som lar seg påvirke. Jeg mistenker at for mange har instagram blitt et slags ekkokammer der de føler mange like profiler som forsterker de samme meningene og uttrykkene. Fordi denne debatten er så kompleks og vanskelig gjør jeg et forsøk på å skrive bacheloroppgaven min om problematikken og om det er mulig å gjøre noe for å ruste ungdommer på sosiale medier. Utrolig vanskelig og utrolig spennende.

    Takk for at du er ditt ansvar bevisst og for at du er en positiv påvirker Ida! 🙂

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:24

      Det hørtes ut som en viktig og svært givende bacheloroppgave! Hadde vært gøy å høre hva du ender opp med å finne. Lykke til <3

  • Reply Siri 5. februar 2020 at 17:17

    Jeg anbefaler danske bloggere: Mette Marie Lei Lange (utrolig bra blogg), Cana Buttenschøn, HelloSofie, og Miriam Poulsen🥰Mye i samme stil du skriver selv; uhøytidelig og morsomt, med selvironisk snert 😉

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:23

      Takk for tips snille du!

  • Reply H 5. februar 2020 at 17:21

    Støtter du måten Kristin gjelsvik valgte fremme sin agenda ved personangrep i en takketale?

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 17:48

      Jeg er verken for eller i mot Kristin/Sofie. Har ikke hørt talen i sin helhet, kun det som ble spilt på debatten i går kveld. Om man syns det er et personangrep er vel subjektivt?

      • Reply M 5. februar 2020 at 18:13

        Du og Sofies andre tilhengere, inkludert Sofie selv, må lære dere at Sophie Elise er et firma, et varemerke, et produkt. Sophie Elise er IKKE en uskyldig liten jente som skriver dagbok, Sophie Elise er en kynisk bedrift som omsetter veldig mange millioner og må tåle å få kritikk på lik linje med alle andre bedrifter. Det er ikke mobbing eller hat å kritisere en bedrift for å være uetisk, umoralsk og skadelig for forbrukerne! Spesielt ikke når bedriften beviselig lyver, forsøker å lure kundene sine og viser null evne til forbedring eller vilje til forandring.

  • Reply Christina 5. februar 2020 at 17:22

    Takk for et fantastisk nyansert og fint innlegg Ida! Du formulerer deg så utrolig bra. Er helt enig med deg. Har absolutt ingenting i mot nevnte influenser, hun står også for mye bra, men skulle som deg ønske at hun tok litt mer ansvar når det kommer til akkurat dette.
    Jeg er ikke flink til å avfølge, og lyver nok om jeg sier jeg at ikke lar meg påvirke i en eller annen grad. Men heldigvis ikke slik at jeg vurderer å legge meg under kniven hehe.
    Vil også berømme Isabel for at hun stilte opp i debatten, det krever mye mot å innrømme feil. Synes hun gjorde en veldig god figur i går.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:23

      Selv takk, Christina <3

  • Reply M 5. februar 2020 at 17:23

    Som du skriver angående aldersgrense på plastiske operasjoner. Det burde så absolutt vært 25 års aldersgrense!
    Da jeg var 17-18, var alt jeg ville å ta silikon. Jeg hadde for små pupper, trodde jeg. Men heldigvis hadde jeg ikke råd, og sparing var et fremmedord (som forsovidt enda er).
    Nå er jeg 26, og evig glad jeg aldri tok silikon. Puppene har også blitt litt større noe som beviser at man ikke nødvendigvis er ferdig vokst selvom man fyller 18 år.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:13

      Eller hva? Det er faktisk helt sjukt.. Jeg var en tragedie da jeg var 18, kunne funnet på hva som helst med feil påvirkning :O

  • Reply Amalie 5. februar 2020 at 17:28

    For et smil i hverdagen anbefaler jeg instakonto «doggosdoingthings» og «doggosbeingdoggos». Hva er vel bedre enn en hundememe??

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:04

      Hundememes er umulig å ikke like! Hehe. Takk for tips <3

  • Reply Christine 5. februar 2020 at 17:31

    Kan anbefale PowerLadies (av Yrja Oftedahl), både på Instagram og podcast! Fantastisk dame som fremmer andre utrolige damer og tar opp viktige temaer. Inspirerende å følge henne!

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:04

      Takk for tips, det skal jeg sjekke ut <3

  • Reply Elise 5. februar 2020 at 17:37

    Kunne ikke vært mer enig. Tusen takk for at du bidrar med dette perspektivet.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:01

      Selv takk!

  • Reply Veronika 5. februar 2020 at 17:42

    Jeg er lei hele debatten pga ansvarsfraskrivelsene, ja. Men vet det er en nødvendig debatt. Men også at mye av ansvaret ligger hos foreldre, med opplæring av at man er god nok ☝🏼 Og at operasjoner ikke er normalen. Jeg mener barn og unge må få høre det av voksne, foreldre eller noen andre, at idealene deres ikke har trent for å ha den rumpa. Men operert. Men jeg mener at det absolutt ikke bør være det fokuset på operasjoner som det er i dag. Det normaliseres å ha Kardashian-rumpe og ande-nebb, og det er søren meg helt sykt 😌 Jeg er glad jeg er voksen i dag, og avfølger alle som ikke føles bra for meg. Følger selvfølgelig ingen som er åpenbart operert. Du er jo den bloggeren som virker som at har de sunneste meningene i denne bloggverdenen, og en av ytterst få jeg følger. Bare så innmari synd at de yngste ikke følger deg!! 😌

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:20

      Så fint at du er flink til å avfølge folk som ikke får deg til å føle deg bra, det er så viktig <3 Helt enig med mye av det du skriver! Tenk at det er blitt normalen, i hvertfall på nett og i enkelte miljøer. Så trist..

  • Reply Ragnhild 5. februar 2020 at 17:42

    Men reklame for kollagenpulver er ikke et bidrag til kroppspress?

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 18:19

      Syns du det? Bidrar hudpleie til kroppspress?

  • Reply Fra sidelinja 5. februar 2020 at 17:48

    Jeg var så heldig at jeg hadde alene-hjemme-helg (yes, etter 11 år sammen sier man heldig når man får alenehelg •humrer•) og kjørte Vixenutdelinga på ipad. Jeg fikk helt vondt i meg når jeg så hvordan KG gikk løs på SE fra scenen. Tenk om det var min bransjes årsfest og en av mine kolleger gikk løs på meg fra scenen. Jeg vet faktisk ikke hva jeg skulle gjort, det var vondt å se på. Og her stopper jeg for presisjon. Budskapet er tommel opp, fremgangsmåte er tommel ned. I etterkant har det florert på nett og så kom debatten. Og jeg kjenner at jeg skulle ønske at en greide å løfte dette noen plan opp og ikke gå på enkeltindivider.. Her må store krefter og aktører gå sammen, aktører større enn SE, våge å bryte med eksisterende «sånn gjør vi det bare» og legge lista høyere. Være bedre, ta kostnaden ved å være bedre og tåle å stå i det (økonomiske tapet) til andre følger etter og en ny normal opprettes. Skjønner i så måte KGs frustrasjon, for vil det skje? Vil pengene bak alt dette møte nei og krav? Vi får se.
    Og enig; 18 år er alt for lav alder når det kommer til store og varige avgjørelser som plastisk kirurgi er. Ha en finfin onsdagskveld Ida 🙂

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:12

      Dette er så bra skrevet! Enig med deg, og det blir spennende å se om det er noen aktører som tar det økonomiske tapet ved å ta et etisk og ansvarlig standpunt <3 Klem og fin onsdagskveld til deg også!

  • Reply Tone 5. februar 2020 at 17:49

    Jeg tror jeg elsker deg litt nå <3

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:01

      <3 <3 <3

  • Reply Tina 5. februar 2020 at 17:51

    Du er et så utrolig friskt pust i influencerverdenen! Voksen, intelligent og reflektert. Hvis bare alle i bransjen hadde vært som deg 🙂 I tillegg skriver du så bra – det er en fryd å lese.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:11

      Jeg er nå heller ikke perfekt, men tusen takk for fine ord likevel <3 Klem til deg

  • Reply LH 5. februar 2020 at 17:57

    Ida, herlighet, du er så reflektert og velformulert, du setter ord på ting jeg selv føler, men ikke klarer å uttrykke. Yrkestittelen er «influencer» hele jobb-beskrivelsen er at man påvirker andre, bare «yrket» alene gjør at man ikke kan frasi seg ansvar.

    Kontoer å følge på instagram: upworthy, tanksgoodnews & goodnews_movement alle disse er kontoer som legger ut masse gode nyheter, skikkelig oppløftende og positivt 🙂

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:10

      Veldig godt poeng med yrkestittelen, mulig jeg stjeler det argumentet fra deg ved en senere anledning, hehe <3 Takk for tips til kontoer!

  • Reply Helen 5. februar 2020 at 17:58

    Tips til fine folk på Instagram; vil også tipse om Hjartesmil. Følger også den danske bloggeren Rockpaperdresses (men hun har en del reklame så mange storys forblir usett).

    Angående debatten tror jeg den er så viktig – selv om man ikke kommer noe vei. Ble også superirrtert på TV2 som støtter denne bloggernes kjør, og at de i tillegg FILMET det…. var jo et kjapt googlesøk så fant i alle fall jeg ut på null komma niks hvor hun opererte. Og når du er 25 år er du faktisk voksen. Sorry, men du kan ikke kalle deg profosjonell kun når det passer og ung når det passer bedre. Du er ikke 25 år med millioninntekt uten å ha ansvar når du lever av å selge deg selv og ditt image.

    Men vi kommer dessverre ingen vei med SE, hun vil fortsette som før. TV2 burde i det minste beklage seg, og reflektere litt over hvilken underholdningsverdi de til syvende og sist skal stå inne for.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:10

      Enig med deg ang TV2, men tviler på at det kommer til å skje <3

  • Reply Therese 5. februar 2020 at 18:05

    Dette tror jeg er det mest saklige og reflekterte jeg har lest om debatten.

    Er egentlig lei hele greia, og selv om det er mange gode poenger ute og går, så forsvinner de fort i den usaklige måten de presenteres på; med banneord og høye, ropende stemmer. Hva skjedde med å snakke og diskutere det problemet på en ordentlig måte? Og ikke minst det _egentlige_ problemet. Bloggere med TV-program som tar en med på det ene og det andre vi ikke visste var en greie er én ting, men det er ganske mye annet og som spiller inn – og som påvirker. Det er trist, det er det ingen tvil om.

    Og er enig! Er heller ingen motstander av plastisk kirurgi osv, så lenge man gjør det for seg selv. Burde vært 25-års grense på operasjoner, som du sier. Tenk så mye dumt vi gjør de årene fra 17-23, som vi fort kan angre på – og ikke er klar over konsekvensene rundt.

    Ble langt dette, men heia deg og bra innlegg Ida!

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:00

      Langt og fint, det liker jeg! Hehe <3 Er ganske sykt å tenke på at en 18-åring kan legge seg under kniven og forandre seg fra topp til tå… Går det ikke galt, så man dømt til å angre. KLEM

  • Reply Nette 5. februar 2020 at 18:10

    Tommel opp! Er reflektert og godt innlegg, Ida🧡 (som alltid!)

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 18:59

      <3 <3

  • Reply Tale 5. februar 2020 at 18:16

    Jeg følger thebirdspapaya, ei helt utrolig kul dame som viser alle celulitter, mageflesk og whatnot på instagram. Hun har i tillegg humor og inspirerer også med andre ting. Også følger jeg norske camillalor, som også er helt rå!

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 18:59

      Jeg begynte også nylig å følge thebirdspapaya!! Nydelig <3

  • Reply Elise 5. februar 2020 at 18:23

    Jeg er sykt lei av alt.. For det meste synes jeg det norske folk er ekstremt hårsåre og nærtagende på nesten alt, men er enig i at kroppspressdebatten har gått ganske langt. Folk må lære seg å ta ting med en klype salt, ikke sluke alt rått og ikke la seg påvirke av alt alle andre gjør! Tro litt mer på oss selv 🙂 Liker veldig godt en influencer som kaller seg Malinmellow på insta og blogg, hun er jordnær og sier det hun tenker på en bra måte, litt som deg 😉

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 18:58

      Enig med deg i at folk er hårsåre og nærtagende.. Men samtidig er det en såå viktig sak når unge sliter psykisk med kroppspress og det som hører med. Så det er liksom ingen vei utenom å ta det på alvor ❤️ Takk for tips til IG!

  • Reply Christine 5. februar 2020 at 18:42

    Ida for president 🙌🏻 Takk for at du setter ord på dette og at du da også gjør det så himla bra!

    Vi trenger flere forbilder som deg ❤️

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 18:57

      Takk til deg også ❤️❤️❤️

  • Reply S 5. februar 2020 at 18:49

    Er veldig lei av hele debatten. Er også lei av botox, operasjoner, restylane og hele den pakka. Synes det er særlig trist at man finner en negativ påvirkning på barns emosjonelle fungering når mødrene har injeksjoner i ansiktet. Den emosjonelle fungeringen og selvfølelsen påvirkes selvsagt når mors ansiktsuttrykk og speiling blir blokkert av fillers. Det er vanskelig å utvikle en selvfølelse når mors ulike følelsesuttrykk ikke kommer frem. Stakkars barn som vokser opp i dag, ja.

  • Reply Anonym 5. februar 2020 at 18:56

    Ariellanyssa – søk på henne på insta! Helt fantastisk account som plutselig lignet på alle andre vanlige normale personer, herlig å se en cellulitt som ikke var photoshoppet bort 🙏🏻

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 18:56

      Will do!! Takk for tips <3 <3

  • Reply Tone 5. februar 2020 at 18:58

    Jeg syns det er helt på trynet at folk av fri vilje velger å følge influencere lik Sophy Elisablargh ÆS.

    Jeg har en helt fantastisk flott kollega, tidenes kropp på frøkna. Men, hu har tidenes dårligeste selvtillit og hun følger med på allverdens av rariteter på Insta. «Før-etter»-bilder hvor du tydelig ser at huden og cellulittene er glattet ut og lagt på filter. Det er så sabla synn at man må vise og overbevise sine nærmeste om at det de ser bare er fake og Photoshop.

    Det som er enda mer leit er at de lar seg påvirke og tror de må sulte seg, bruke flere titalls tusen på produkter som bare er bullshit.

    Jeg stemmer og lever for et liv uten sminke, uten idiotiske produkter og unødvendige vitaminer og trendy dietter. Spis det du liker og gjør det du liker fordi DU liker det, ikke fordi en eller annen overbetalt rass har #sponsa sagt at «det funker for meg assa»

    Over og ut.

  • Reply Borghild 5. februar 2020 at 19:01

    Du skriver så bra om dette – Jeg er helt enig! Er ikke lei av debatten, men litt lei av at SE ikke tar noe som helst kritikk. Derfor unfollower jeg.
    Du burde følge julievalso på Instagram – jeg digger ho og mannen- de får meg alltid til å le 😂

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:08

      Tuusen takk for tips, dem skal jeg sjekke ut <3 Klem og fin kveld!

  • Reply Kristin 5. februar 2020 at 19:06

    Føler ikke at det å vise en operasjon i beste sendetid er det store problemet. «Angrende syndere» eller ei, de er fortsatt operert og de ser jo i og for seg bra ut. Tror ikke det er operasjonen i seg selv som påvirker folk, men hvordan de faktisk blir seende ut i etterkant. Så den ene «synderen» som var med på debatten i går reklamerer jo fortsatt for plastisk kirurgi selv om hun angrer på valget hun har tatt tidligere.. kan ikke se for meg at det hadde kommet frem like mange lettkledde bilder hvis hun hadde tatt ut implantater fra både her og der. For det skal vises frem. Men temaet er veldig viktig og burde snakkes om oftere og ikke bare når det står på som verst mellom bloggere 🙂

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:08

      Du har absolutt noen gode poenger her! Lett å krype til korset når man er…. Ferdig fikset og klar?

  • Reply nettothoughts 5. februar 2020 at 19:19

    Jeg prøver egentlig å ikke melde meg inn i debatten – for jeg er som du skriver, egentlig bare lei. Det er kanskje fordi jeg ikke føler meg truffet i hverken den ene eller andre retningen, da jeg rett og slett nærmer meg 30 selv, og for lenge siden fant ut at det er både vanskelig og dumt å gjøre kroppen om til noe den ikke er. Jeg er heller ikke 100 % motstander av at det eksisterer fillers, men jeg kjenner på det du sier om at jeg og hadde blitt skikkelig lei meg – og sint på bransjen – om en fremtidig datter kom hjem og ville forandre på hvordan hun ble skapt, som i en mors øyne alltid vil være «helt perfekt».

    JA til å unfollowe de som vi bare følger for å føle oss dårligere enn vi er. For min del er ikke Sophie en av disse, da jeg digger så mye av det hun står for og måten hun treffer hodet på spikeren med tankeknas som jeg selv grubler på. Det gjør du og, Ida. Takk!

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:47

      <3 <3 <3

  • Reply Emily 5. februar 2020 at 19:24

    Synes egentlig hele debatten er litt slitsom, we get it. En tidligere paradise hotel deltager kjefter om kroppspress… Sophie Elise har en så liten påvirkningskraft i det store bildet. De mest populære beauty youtuberne i verden som nikkitutorials, jacklynhill og jeffrestar snakker åpent om botox, fillers og plastisk kirurgi og bestevenninna til Kylie Jenner har også dokumentert brystoperasjonen sin på youtube så det blir liksom en dråpe i havet. Vil tro de samme som følger Sophie Elise også følger disse. Folk må ta ansvar for egne valg og ikke skylde på at noen påvirket seg. Kroppspresset i media har alltid vært der uansett om Sophie Elise operer rumpa si på tv eller ikke.

  • Reply Oda 5. februar 2020 at 19:33

    Åh, jeg synes egentlig dette er en utrolig vanskelig debatt. Jeg personlig har heldigvis aldri blitt veldig påvirket av some osv, men heller sett på det som underholdning. Og det er jo det som blir litt vrient i disse debattene – blogg og lignende er jo en form for underholdning for oss vanlige dødelige, og da blir det jo ofte popularitet rundt de som gjøre litt annerledes valg enn oss selv og er litt «crazy». La oss ta feks kuwtk – de har jo virkelig bragt på banen en helt ny trend når det kommer til kroppsideal, og har garantert fått mange unge jenter under kniven, men skal vi slutte å vise kuwtk likevel? Da må vi isåfall ta et realt oppgjør med oss selv og hva vi ser på som underholdning. Det er jo vi som gjør disse menneskene populære – og ofte blir de populære nettop pga operert kropp eller noe litt «skandaløst». For meg personlig er det hvertfall utrolig deilig å smelle opp en episode kuwtk for litt lett underholdning. Og det som blir vanskelig med nettopp blogg er jo det at underholdningen i seg selv er å følge livet til denne personen. Er det bedre å holde alt skjult? Hva skjedde første gangen sophie Elise tok en rumpeoperasjon og ikke fortalte om den? Var det noe bedre? Det ideelle hadde selvfølgelig vært at ingen endret på seg selv, men det kommer aldri til å skje. Jeg synes som sagt selv at denne diskusjonen er veldig komplisert, men jeg er samtidig enig med damen som representerte tv2 igår i at operasjoner osv også er en del av et ekte liv og at det derfor er naturlig å dele. I akkurat dette tilfellet er det selvfølgelig ingen nødvendighet av å dele akkurat SE sin rumpeoperasjon, men hvor går liksom grensa? Skal vi slutte å få tilgang til programmer som botched og 100% hotter? (Meget sketchy programmer men det får så være). Jeg synes hvertfall ikke det er noe enkelt svar. Og selv om det absolutt ikke bør være den eneste løsningen, så tenker jeg at den desidert viktigste (og sikkert vanskeligste) brikken av puslespillet må være å lære barn at de faktisk er gode nok, at de har verdi, at alle er ulike, og at man aldri vil være 100% fornøyd med enhver krik og krok på kroppen – og at det er helt greit. Til slutt: det bør så absolutt være en aldersgrense på 25 år på kosmetiske behandlinger, og evt at man må innom psykolog eller lignende for å komme under denne grensa i helt spesielle tilfeller. Haha herregud for en lang og rotete kommentar, men som sagt – dette er et vanskelig tema synes jeg, men veldig interessant å diskutere!

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 19:46

      Langt i fra rotete, jeg syns du kommer med mye fint <3 Det ER komplisert, og vanskelig å mene noe om hvor man skal sette grensen. Men KUWTK kan vi ikke påvirke i noe som helst grad, det kan vi med influencere her hjemme – forhåpentligvis. Fordi vi kan sette regler.

      • Reply Ida C 5. februar 2020 at 20:59

        Jeg er så enig i denne kommentaren! Dette er underholding, og jeg er helt enig i at en av grunnen til at KUWTK har blitt så stort er jo fordi de lever så langt utenfor hva vi anser som normalt – være seg kropp eller livsstil. Jeg tror en stor forskjell her er at bloggere fra Norge, som har fått stor eksponering i media i nesten 10 år, og lever et litt mer ‘nedpå’ liv er lettere å identifisere seg med enn Kim K, eller en eller annen random person som vil fikse en dårlig nesejobb på botched. Bloggere som har en så stor følgerskare, og har blogget i så mange ar klarer liksom a oppnå en ‘venninne status’ – og hvem påvirker vel mer enn en venninne?

        Jeg følger svart få influencere på Instagram, da jeg har skjønt at all denne tilsynelatende meningsløse scrollingen faktisk går in på meg i større grad enn jeg var klar over. Jeg tok et valg og unfollowet de jeg følte ga meg mest negativ innvirkning. Nå må jeg aktivt gå inn på deres profiler for å få med meg ‘hva som skjer’, men det er deilig å kunne bestemme selv når man vil eksponere seg for rumper og hair extensions :p

        Takk for et fint og reflektert innlegg, alltid interessant å lese dine tanker rundt slike viktige temaer!
        Stor klem!

  • Reply Ingvild 5. februar 2020 at 19:48

    Dette er en veldig viktig debatt, jeg er glad for at influencere med et «sunnere» syn på saken sier ifra og deltar i diskusjonen. Jeg er veldig oppgitt av at f eks Sophie Elise (AS?) ikke tar til seg kritikken – som du sier, og at hun i tillegg skal belønnes med en pris på vixen. Jeg er helt enig med Kristin Gjeldsvik, og syntes det var helt på sin plass at hun tok opp temaet i sin tale. Jeg blir også oppgitt over de som fortsatt følger de influencerne som skaper sånt press. Føler mye hadde løst seg om de ikke fikk oppmerksomhet, men det er jo «vi» som gir oppmerksomheten.. en ond sirkel der altså.

    Selv følger jeg ingen som gir meg dårlig selvfølelse, og avfølger om jeg merker at de ikke er bra for meg (og andre).

    Tusen takk for at du er det forbildet du er, måtte alle være som deg! <3

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 08:01

      Enig med deg, det er virkelig en ond sirkel. Og takk for det, snille <3

  • Reply Julie 5. februar 2020 at 19:49

    Drittlei disse folka! Heldigvis finnes det influencere som gir meg noe og det er du, Maren Erdvik og Pia Seeberg 🙂 Ærlige og nedpå både om godt og vondt.

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 10:40

      <3 <3 <3

  • Reply Ingrid 5. februar 2020 at 20:14

    The_happy_broadcast 🙂 Nyheter om positive ting som skjer i verden!

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 20:49

      Tusen takk for tips ❤️

  • Reply Oda 5. februar 2020 at 20:25

    «Sophie Elise er åpenbart ikke hele problemet, men bare fordi man ikke er hele problemet, betyr det ikke at man ikke skal ta ansvar.» – DETTE! 🙌🙌🙌

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 08:00

      ❤️❤️

  • Reply Vilde 5. februar 2020 at 20:37

    ufinnsta på instagram, jeg dør!

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 20:48

      Hahaha, SÅ enig!

  • Reply Mari 5. februar 2020 at 21:08

    Det som irriterer meg er hele coverhistorien at det handler om å rette opp en operasjon. Hun fikk kardashianhofter og la ut en haug av snutter for å vise frem dette..
    Selvfølgelig i en nudetights.

    • Reply Ida Wulff 5. februar 2020 at 21:36

      Jeg kjenner ikke detaljene, men hvis det stemmer er det HØL i huet

  • Reply Stine 5. februar 2020 at 21:28

    Veldig bra skrevet! Jeg slettet ca 60% av alle jeg fulgte på instagram, det var influencere/kjendiser. Og har ikke angret siden. Slettet de egentlig mest fordi jeg følte at jeg måtte oppdatere meg og følge med på de hele tiden, fikk aldri ro i sjela før jeg hadde sett alt av nye innlegg og stories – og det stjal faktisk en del tid fra hverdagen min. Så det var veldig deilig å rydde opp i følgelisten! Så nå følger jeg kun folk jeg kjenner og et fåtall kjendiser/influencere som er positive og gode forbilder. Anbefaler alle å gjøre det samme!

  • Reply Julie 5. februar 2020 at 21:44

    Halleluja 🙏🏼🙏🏼

  • Reply Julie 5. februar 2020 at 21:44

    Halleluja 🙏🏼

  • Reply Anne 5. februar 2020 at 22:02

    Jeg pusher 30 år, og kan i svake øyeblikk føle meg påvirket av kroppspress. Har ikke telling på hvor mange ganger jeg har sett reklame på insta for fillers her og der, og tenker at jeg vil også ha det for det ser jo så fint ut på andre. Heldigvis glemmer jeg det en etter en times tid, for jeg er egentlig fornøyd med meg selv men ikke alltid fornøyd NOK. Hvem i verden er vel det, om man er helt ærlig? Er så glad jeg var fattig student tidlig i 20 årene, for hadde jeg hatt penger da vet jeg at jeg hadde gjort et inngrep eller fem.

    Jeg er egentlig litt sliten av debatten, for de største synderne eier ikke selvinnsikt og tar ikke til seg kritikken uansett. De setter seg i en offerrolle og sier bare de sliter med psykisk ditt og datt for sympati, for å rettferdiggjøre det. Litt strengt, men det er jo sant. For min del kan alle fikse på nøyaktig det de vil, men å bruke det for profitt som Sophie Elise har gjort i alle år står det lite respekt av. Karrieren hennes er bygget opp av kosmetiske inngrep og følgene av nettopp det.

    Setter pris på at du setter et så konstruktivt blikk på det, og jeg blir alltid sånn «yeess the queen has spoken» når du setter ord på debatter der man egentlig tror du ikke vil blande deg. Fortsett med det, jeg synes du som faktisk er Norges største influencer fremmer sunne og gode verdier! Håper flere begynner å gå i dine spor 😊

  • Reply Anonym 5. februar 2020 at 22:13

    Anbefaler å følge Celeste Barber, Sofie Linde (dansk kanalvert) og Jennifer Garner på insta👌🏼😊

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 10:40

      Tusen takk for tips <3

  • Reply Beate 5. februar 2020 at 22:20

    Veldig reflektert innlegg, Ida! I like! You rock! <3

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 08:01

      ❤️❤️❤️

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 10:40

      <3 <3 <3

  • Reply Ingrid 5. februar 2020 at 22:24

    Godt at du skriver om dette! Jeg ble så aaaarrgh når tv2 bare kommenterte det å ha vist operasjonen med «Det lever vi godt med.» Eh ja, dere lever fett på det mest sannsynlig. Syns det er lite kritikk å hente fra media. Savner mer kritiske journalister her. Er mye penger i omløp og selvfølgelig selger operasjoner. Det var min lille utblåsning, hehe. På insta, jeg liker å følge Maria Mena. Herlig og selvironisk! Gjerne del mer fra planlegging med bryllup forresten. Sånt er gøy. Hilsen planleggingsfrik😎

  • Reply Camilla 5. februar 2020 at 22:26

    Amen!

  • Reply Anaid 5. februar 2020 at 22:38

    Jeg tenker umiddelbart to ting: Det er vanskelig å se veldig operert/fikset ut og samtidig ta avstand fra inngrep og fillers. Jeg mener ikke deg, men det er flere som har hevet seg på denne debatten som mener at de nå er gode forbilder siden de ikke snakker om hva de gjør. Men det er jo ikke så vanskelig å se og hvis man snakker om de lettpåvirkelige 15-25-åringene, så skjønner de så innmari godt at de leppene ikke kom ut av en lipglosstube.

    Det andre er et håpløst paradoks. Jo mer vi snakker om utseendet og hvilken betydning det har, jo mer sier vi egentlig at det har mye å si selv om man egentlig ønsker å mene det motsatte. Jeg savner flere smarte damer og menn som blir kjent for det de står for og kan, og ikke hvordan de ser ut eller hvilke veldig private detaljert de orker å brette ut for å få oppmerksomhet. Hilsen halvvoksen dame typ kynisk

  • Reply Margrete 5. februar 2020 at 22:59

    Du skriver så bra!!

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 10:29

      Tusen takk!

  • Reply Ida Wennerstrand 5. februar 2020 at 23:21

    Det er en liten ting jeg reagerer litt på som jeg håper at du kan svare meg på! Jeg legger merke til at mange influensere retter pekefingeren sin mot andre i samme bransje, men samtidig gjør noen av de samme «feilene» selv. Jeg mener ikke å være kjip og pirkete nå, men jeg vil bruke deg som et spesifikt eksempel. Du skriver:

    «Den dagen min datter kommer hjem og forteller meg at hoftene hennes ikke har riktige proporsjoner, eller at hårfestet hennes ikke er noe fint – det må tatoveres (……) Å kapitalisere på unge menneskers usikkerhet, ved å stadig ha et overdrevent fokus på kropp, plastisk kirurgi og komplekser som folk ikke ante fantes»

    Har du noen gang tenkt på at din reklame for dette pulveret fra Oslo skin lab kan påvirke unge jenter på en usunn måte? At andres døtre kan komme hjem til foreldre og fortelle at de må starte med pulver for å forhindre/redusere rynker? At disse unge jentene kanskje ikke tenkte så nøye over om de begynner å få linjer i 25-års alderen? Og at nettopp slik reklame kan øke et negativt fokus på utseendet?

    Jeg må innrømme at jeg har tenkt negativt om meg selv etter disse reklameinnleggene. Tanken på at jeg aldri blir spurt om leg på polet som 26-åring, mens du laget et poeng ut av at du plutselig ble spurt om leg for første gang i en alder av snart 30, ref innlegg 26.9: «Det har aldri skjedd før, og jeg ble så satt ut at jeg løp rett hjem og klasket på meg en anti-age ansiktsmaske og gurglet kollagenpulver»

    Som sagt så mener jeg ikke å være kjip og ute etter å ta deg. Jeg er nysgjerrig på om du har reflektert over dette selv og hva du eventuelt tenker om det. Ellers må jeg bare få sagt at du er en av mine favorittblogger 🙂

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 07:48

      Hei 💖 Klart jeg har reflektert over det. Og jeg har (i samråd med andre) bestemt meg for at jeg ikke setter streken ved hudpleie. Om det er kollagenpulver eller en krem. Jeg fronter solvett og solfaktor også, fordi jeg er lidenskapelig opptatt av å ta vare på den huden jeg skal ha resten av livet. Og selv ser jeg ikke noe galt med å motivere andre til å gjøre det samme. Men klart du skal få være uenig med meg der! 😊 hvis du har følt deg dritt etter noe jeg har skrevet, så er ikke det noe hyggelig. Å treffe noen feil med det som for meg er hverdagsskildringer/humor (historien om polet) er også en risk jeg vet jeg tar, men som jeg er villig til å ta fordi jeg er såpass trygg på mine verdier og at jeg gjør mye godt, ved å vise livet slik det er og mere til. Når jeg skriver at jeg opplevde hele situasjonen som kriiise, så skal du vite at når jeg _skriver_ så bruker jeg virkemidler jeg ville brukt om jeg skrev en historie til en bok. Jeg går ikke hjem og griner på ekte, når jeg ikke er blitt spurt om leg på polet. Ønsker deg en fin dag! 🥰

    • Reply Aline 6. februar 2020 at 08:51

      Tenkte nøyaktig det samme som deg…plastiske operasjoner er ille, men de fleste influensere fremmer produkter og annet for å bedre utseende ect. Ikke stort bedre det…selv om det er mer «uskyldig». Dette gjelder deg også Ida…du er dessverre en del av dette. beklager. Jeg synes du skriver godt og liker alt annet ved bloggen din.

    • Reply Tone 6. februar 2020 at 11:51

      Collagen pulver vs butlift? kjære vene herre mine hatt fader i tretoppen. Går det ann?

  • Reply Maya 6. februar 2020 at 00:28

    Jeg er lei av bloggere som ikke tar ansvar for tingene de gjør. Sophie sender faren sin (!!!) i en debatt som handler mye om henne, skjønner ikke at det er mulig? Alle i bloggverden er redd for å si noe feil fordi de kan bli mindre likt hvis de faktisk står for det de mener. Hun gjemmer seg hjemme og tørr ikke stå rakrygget eller i det hele tatt stå for det hun gjør. Heia Kristin og heia deg Ida! Tv2 og alle andre burde slutte samarbeid med influencere som er dårlige forbilder.

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 07:50

      Det er feigt, og de (?) kom ikke særlig godt ut av det heller syns jeg. Samtidig tror jeg ikke utenforstående kan sette seg inn i hvor tøft det er å være i den situasjonen, selv om det er selvforskyldt. Vi får håpe de store aktørene tør å ta et standpunkt snart – TV2 har jeg dog gitt opp etter debatten 😅❤️

  • Reply Hanna 6. februar 2020 at 00:34

    Veldig enig i det du skriver! Psykisk helse er så utrolig viktig. Vi har blitt påvirket i alle år, men aldri fått «det perfekte» trykt så opp i fleisen som nå. Dessverre tror jeg at det ikke løser noe ved at debatten er mellom de samme personene gang på gang. Jeg blir bare lei.

    Den ene siden er utvilsomt det beste for psykisk helse og mest etisk og moralsk riktig. Men her er det et tunnelsyn og lite forståelse å få. Saken er ikke så svart/hvit.

    Den andre siden trenger å ta mer ansvar, for vi blir overeksponert for det perfekte via sosiale medier. Normaliseringen av plastisk kirurgi skremmer meg, og jeg har tatt meg selv i å studere mitt eget hårfeste. Samtidig skjønner jeg at det oppleves som et personangrep, og jeg får direkte vondt på vegne av Sophie. For hvordan kan vi forvente at hun både skal være ærlig om at hun har operert, og samtidig ikke nevne at hun har operert. Begge deler har visst blitt et folkekrav. Når hun lever av å eksponere seg blir Sophie Elise AS hennes liv. Og vi kan ikke stoppe folk fra å være influencere fordi de har silikon bak og fremme.

    Dette er en så omfattende sak. Jeg har vanskelig ved å skjønne hvordan vi skal klare å legge klare retningslinjer for hva som er lov og ikke, samtidig som vi ikke straffer noen for deres valg om å fikse på utseende. Psykisk helse kommer selvsagt først. Men hva skal egentlig til for at vi skal ha det bedre med oss selv? La oss få debatten opp på et høyere nivå, for nå er jeg så lei at jeg later igjen ørene.

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 12:41

      Veldig godt skrevet, tusen takk for at du deler her.

  • Reply Renate 6. februar 2020 at 00:40

    Jeg er så sykt enig! Og spesielt mtp de som sier at det er foreldrene sitt hovedansvar; vell, da jeg var 16 og usikker var det ikke foreldrene mine jeg fortalte om ønsket om silikon og diverse, det holdt jeg for meg selv og tenkte på alene. Derfor er det ekstra viktig at «influencerne» selv tar ansvar, for det er de som ungdommen ser opp til

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 07:48

      E9! Og det er et viktig poeng!

  • Reply Anita 6. februar 2020 at 08:14

    Heia deg Ida! Så kult at du tør å uttale deg!

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 10:21

      <3

  • Reply Anonym 6. februar 2020 at 09:47

    hear hear 🙂

  • Reply Rebekka 6. februar 2020 at 12:03

    Hei Ida! Jeg 25 år og føler at debatten rundt influencers og ansvar i forhold til kropps/skjønnhetspress er noe utdatert. Det kommer ikke noe nytt på banen, derfor opplever jeg Kristin sin tale og bråket rundt den virker som nettopp bare det; bråk. Det er årevis siden Ulrikke Lund og flere av dere «OGsa» sluttet helt å blogge eller endret fokus fra det syltynne, perfekte opplegget og jeg tror også dagens foreldre er fryktelig mye bedre til å snakke med tenåringene sine om bruk av internett. I tillegg finnes det jo nå en hel verden av influencere med «positivt fokus» i forskjellige sjangre som folk kan velge å følge i stedet. (Stine Hartmann for eksempel, dritslitsom egentlig men i det minste er budskapet sunt) Det tror jeg er med på å minske skadene kids pådrar seg av å se Melina sine perfekte pupper eller Sophie sin dyre stump. Forøvrig også helt enig med deg når du sier at byråene må ta mer ansvar, men det kan vel kanskje din kjære bekrefte at er enklere sagt enn gjort, da sexxxx som kjent sells. Til slutt vil jeg si at jeg likte litt den utfordrende kommentaren over her angående kollagenpulveret, i min verden er det i hvertfall er en hårfin eller ikkeeksisterende forskjell mellom å lage reklame for Betakaroten, forbrenningspiller og kollagenpulver – og feks. fillers.

    Ha en super dag!

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 12:25

      Hei! Takk for at du deler tankene dine. Men jeg må si jeg er sterkt uenig med deg når du sier at det er et ikkeeksisterende skille mellom reklame for kollagenpulver (etc.) og fillers. Fin dag til deg også 🙂

  • Reply Tina 6. februar 2020 at 12:03

    Amen 🙏🏻🙏🏻🙏🏻

  • Reply Rebekka 6. februar 2020 at 12:46

    Må bare skrive en ting til fordi jeg tenkte mer rundt dette enn jeg trodde jeg gjorde; Helt teoretisk er det vel ikke så stor forskjell på å sprøyte inn noe skjønnhetsfremmende, «kollagen-imiterende» gjennom en nål i fjeset versus å ha noe i smoothien som har det samme formålet (å se yngre/bedre ut)? Eller er jeg helt på bærtur her nå og det er akkurat der du tenker skillet går? Selvfølgelig helt enig i at veien til operasjon er MYE lengre men en filler/botox-behandling som gjøres på en halv lunsjpause (og koster mindre enn kollagenpulver i et år) virker i mitt hode som en produktkategori som appellerer til samme type folk, ergo er ikke skillet så tydelig som du refererer til at du tenker. Uansett-en spennende debatt nå og i årene fremover, blir vel ikke mindre etterspørsel etter verken fillers eller kollagenpulver med det første! Hyller deg for personen(og bedriften) du har blitt, Ida, og du fortjener virkelig all lykke, kjærlighet og suksess:)

  • Reply Linn Marie Rønning 6. februar 2020 at 13:02

    Jeg er enig i mye av det Kristin sier, men jeg er også mye enig i hva Sofie Elise sier. Jeg syns det hele var en dårlig måte å gjøre det på. Influencere har en stor påvirkingskraft, MEN det er så mye mer enn det. Man ser perfekte kropper overalt. På TV, i blader, Instagram, i virkeligheten. Det er jo ikke noe som har kommet nå i det siste, men alltid vært sånn.
    Man påvirkes av alt man ser, ikke bare hva influensere gjør.
    Da jeg var ung ble jeg mye mer påvirket av venner og de rundt meg. Jeg sammenlignet meg med de. De populære med fine klær, fin vennegjeng og «velstående» familie. Jeg er bare 26, så det er ikke så lenge siden jeg var ung og usikker selv. Jeg har nå fått 2 barn og jeg ønsker av hele mitt hjerte at de skal være fornøyd med seg selv. Uansett hvor fornøyd man er med seg selv, blir man allikevel påvirket. Man ser disse perfekte kroppene, gutter så vel som jenter i TV programmer, i blader, kjempe fint sminkede jenter, fine klær, fine sko. Vellykkede mennesker. Man kommer heller ikke unna at noen har mer penger enn andre og at noen er mer vellykket. Det er ikke kun plastisk kirurgi som kan gjøre deg usikker Og påvirket som ung. Det er så mye mer, og man ser det overalt. Man kan bli påvirket hvor enn man snur seg. Jeg håper derfor at det blir tatt inn i læreplanen på skolene. Allerede på barneskolen. Lære og opplyse mer om psykisk helse, hvordan like seg selv, hvordan takle påvirkningskraften på alt man har rundt seg.
    Kristin ønsker ikke at man skal legge ut om plastisk kirurgi overhode, men hva da om en influencer har operert mye på seg selv og ikke opplyst på noen måte om dette. Mange ser opp til deg og ønske de så ut som deg. Da vil jenter få et ennå mer forskrudd bilde av hva en «perfekt» kropp er tror jeg.
    Jeg har ikke noe fasitsvar, men jeg tror nok å ikke opplyse om disse operasjonene kan være vel så farlig som å opplyse.

  • Reply Sara 6. februar 2020 at 13:05

    Jeg synes stort sett du gjør en god jobb, Ida, og jeg har fulgt deg siden du var kanskje 18 år (Husker da du slo opp med barndomskjæresten. Shit, det er lenge siden). Du oppfører deg voksent, flasher ikke halvnaken kropp på instastory hver dag og bidrar generelt til lite kroppspress i forhold til maange andre influensere. Men det er én ting jeg reagerer litt på, og det er dette kollagenpulveret du har reklamert så heftig for, som noen andre ovenfor her også nevner.

    Anbefaler å lese denne artikkelen:
    https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2019/10/13/195615025/forsker-om-kollagentilskudd-biologisk-umulig-at-de-virker-slik-produsentene-lover

    Samt å lese seg litt opp på proteiner og hvordan de brytes ned i kroppen. Siterer: «Biologisk umulig at det virker slik produsentene lover». Et annet viktig punkt: du får i deg mer kollagen gjennom et normalt kosthold enn gjennom det pulveret.
    Så selv om jeg liker bloggen din veldig godt og synes du gjør mye bra, så synes jeg du bør holde deg for god til å reklamere for noe sånt. Dette bidrar kun til at følgerne dine kaster bort penger. Du framstår egentlig som en person med god nok peiling på kropp og kosthold til å skjønne at dette skurrer, så jeg forstår egentlig ikke helt hvorfor du fronter dette. Usikker på hvordan du fikk de syke resultatene når det kommer til forbedring av rynkedybde. Blir nesten redd for at du lyver til leserne dine, men jeg håper ikke det <3

    Hilsen masterstudent på siste året i biologi.

    Over til noe helt annet: du burde følge Kirsebaerhagen/Christina Fraas på insta. Hun er fantastisk. Så mye positiv energi og girlpower!

  • Reply Hanna 6. februar 2020 at 13:24

    Veldig enig! Psykisk helse er et utrolig viktig tema. Vi er nødt til å ha klarere retningslinjer for å verne om de mest sårbare. Mennesker har alltid blitt påvirket, og det er ikke noe vi kommer utenom, men vi kan i stor grad påvirke eksponeringen både i form av hva og hvor. Aldri før har vi fått «det perfekte» trykt så opp i fleisen.

    Dessverre er jeg veldig lei av denne debatten, fordi jeg føler vi aldri kommer noen vei. De gneldrer om de samme tingene. Debatten har og blitt veldig personlig, noe jeg mener begge sider bidrar til. For det er nettopp det; folk velger sider. Jeg tror ikke at det er så svart hvit, men heller at løsningen er en plass på midten. Dessverre har alt dette ført til at jeg har alt og alle langt oppi halsen.

    Den ene siden er utvilsomt mest rett, etisk og moralsk sett. Vi kan ikke la normaliseringen av plastisk kirurgi og andre fikseringer fortsette. Unge er generelt i en veldig sårbar periode, med å finne seg selv og iveren etter å passe inn, og de spesielt trenger da ikke å bekymre seg over underheng på fingrene. Vi må sette grenser.

    Jeg har derimot stor forståelse for at Sophie Elise føler at det går på henne som person, og jeg får direkte vondt av henne. Hun blir møtt ganske brutalt og med lite forståelse. Dette er personlige valg hun har tatt, eneste som skiller er at hun er en offentlig person og lever av å vise frem seg selv og livet sitt. Så hvor går grensen. Jenta får kjeft om hun opererer og ikke forteller det. Da forventer vi at hun skal være ærlig. Og så får hun kjeft igjen når hun er open om det. Hun kan ikke gjøre riktig.

    Jeg sliter med å forstå hvordan vi skal kunne skjerme alle fra kroppspress, når vi nå er kommet dit der folk lever av å vise seg frem. Hvordan unngå å straffe folk for deres egne personlige valg? Vi kan ikke forby alt av pupper og rumper fordi det er av plastikk. Samtidig så savner jeg i likhet med deg at det blir tatt mer ansvar. Og tv2 kan ta seg en bolle.

    Vi må løfte denne debatten til et nytt nivå, der det faktisk kan skje endringer. Akkurat nå gulper jeg litt i kjeften hver gang denne debatten kommer opp, nettopp fordi det er med de samme trangsynte folkene og manglende endringer. Men som sagt, jeg er bare lei.

  • Reply Hilde 6. februar 2020 at 13:43

    Jeg syns hele debatten er vanskelig jeg. Jeg føler meg litt sånn midt i mellom.
    Men jeg oppfattet egentlig den episoden Kristin snakket om fra da Sophie opererte som en advarsel fra Sophie. For der snakker jo kirurgen og hun om hvor galt det har gått med rumpa hennes, og at denne måten er den eneste måten å fikse det. Jeg fikk absolutt ikke lyst til å gjøre det samme😅

    På samme tid er jeg enig med Kristin om hvor sykt dette kroppsfokuset er blitt.
    At alle må bli sitt ansvar bevist på hvordan man påvirker. Jeg har selv en 8 år yngre søster, så det gjelder ikke bare influencere. Men også eldre søsken, foreldre og andre «vanlige».

  • Reply Stine H. 6. februar 2020 at 15:20

    Så bra skrevet Ida. Jeg er helt enig med deg. Jeg har en datter på 10 år og bekymret for hennes fremtid. Jeg har pga slik verden utvikler seg mistet lysten på flere barn. Det opperes både her og der. Som det skulle være en helt normal ting å gjøre. Når jeg var ung var opperasjon noe man hørte folk som var syke havnet i en ulykke ol måtte gjøre.. Vi er jo unike det som gjør oss flotte. Være den beste utgaven av oss selv ved å ta vare på oss selv og de rundt oss.

  • Reply Renate 6. februar 2020 at 15:28

    Takk for at du er så tydelig. BloggTips: hjartesmil, gir meg bare positivitet og inspirasjon.

  • Reply Astrid 6. februar 2020 at 15:36

    Må si jeg er uenig i at folk ikke burde fortelle at de har tatt plastiske kirurgi, fillers el. Men utover et kort og enkelt ja eller nei burde det ikke være lov å fortelle noe mer om hvor dette ble gjort, hva det kostet og dokumenterte prosessen.
    HELT enig at TV2 og andre burde ansvar.. Men så er det nok engang slik at profitt er det viktigste og så lenge unaturlig og operert kropp selger vil det nok ikke forsvinne fra tv-skjermen eller andre sosiale kanaler med det første.

  • Reply Astrid 6. februar 2020 at 15:39

    Også en liten ting til. Pleier å trøste meg med at trender når det kommer til utseende forandrer seg, akkurat som alle andre trender. Slik at de som har operert seg for å få en spesiell «trendy» kropp sikkert kommer til å angre senere. Og at jeg tror at det tilslutt vil være mest creds til den som lot være 🙂

    • Reply Ida Wulff 6. februar 2020 at 17:32

      Sant! Jeg ville ikke operert på meg en stor rumpe om jeg fikk en million for det, syns det ser grusomt ut!

  • Reply Lene 6. februar 2020 at 16:01

    Jeg tror at de fleste influensere som fikser på eget utseende bidrar til økt kroppspress blant unge, uavhengig av om de er åpne om det eller ikke.

  • Reply Sara 6. februar 2020 at 20:44

    Sier hun som:
    Har falske vipper
    Falske negler
    Reklamerer for kollagen pulveret (JO Ida, du får folk til å tenke på at de er gamle og rynkete og bør bruke penger de kanskje ikke har på drit, for det er ikke alle som tjener like mye som deg, btw)
    Har en ekstrem overforbruk
    Osv..

  • Reply anonym 6. februar 2020 at 20:53

    Helt ærlig, jeg har lest din og flere andre blogger i sikkert 10-15 år. Dere har påvirket både meg og mange venner til et ekstremt forbruk og materialistisk fokus. Man har selvsagt en ansvar selv. Men jeg har flere ganger bitt meg merke i å feks titte på noe som jeg har sett en blogger reklamere for og tenkt åh den vil jeg ha. Det er ikke bra det heller i et miljøperspektiv. Mange av oss har heller ikke råd til å kjøpe alle disse dyre klærne, møblene, kremene og interiøret. Jeg tror rett og slett at mye av problemet med at mange unge har enorm forbruksgjeld, ikke klarer å spare buffer etc. er på grunn av det enorme forbruker som frontes på sosiale medier. Samtidig forstår jeg at interiør, bildedeling, inspirasjon ogsånt sikkert gir deg/dere masse glede. Det gir jo meg også det siden jeg leser her. Men det er en liten ond sirkel det der og hva skal vi gjøre med det? Dersom alle stopper å handle vil mange butikker gå adundras også og det er heller ikke bra for verken samfunnsøkonomien eller sysselsetting i landet. Så hva er egentlig rett? Jeg prøver å ha et nøysommelig forbruk, men jeg sparer lenge og handler dyrt. Også prøver jeg å spare buffer, bsu og indeks fond. Kanskje en balanse er nøkkelen. Ikke vet jeg. Lillesøsteren min på 17 år har flere jakker og vesker til titusenvis av kroner, de nyeste telefonene, enorme mengder sko og egentlig et enormt forbruk. Jeg er litt bekymret for den generasjonen også. Hun og klassevenninnene sine har hatt et forbruk gjennom ungdomstiden som vi 90tallskids ikke kan kjenne oss igjen i. Dersom hun skal opprettholde dette som student, vet jeg ikke hvordan det skal gå. Kravene til julegaver etc. er også helt enorme.

  • Reply Livingdoll 6. februar 2020 at 20:55

    Omtrentlig to sekunder før jeg klikket meg inn på dette blogginnlegget, klikket jeg «publiser» på et blogginnlegg med samme tema på min egen blogg. Nå burde jeg helt sikkert vært smart og linket det for å stjele litt lesere, men neh.

    Kort oppsummert: Jeg er uenig. Jeg er uenig i det Kristin står og gneldrer om, jeg synes hun skyter seg selv kraftig i foten, og uthengingen av SE var unødvendig. Har man blitt kjent gjennom et tv-program som normaliserer det å drikke seg full midt på dagen, ha sex på tv og ligge med alt som kan krype og gå, bør man kanskje droppe å stå på en scene og bjeffe om hvor dårlige forbilder andre er.

    Angående følging: jeg følger som regel kun diverse kles – og sminkemerker, samt en hel haug av katteprofiler. Lil bub, Grumpy cat osv.

  • Reply Ragnfrid Lind-Jenssen 7. februar 2020 at 00:27

    Problemstillingen er uten tvil viktig å sette lys på. På den annen side er jeg også litt lei av denne debatten, da den som du skriver, blant annet er veldig vag. Den blir framstilt litt som en catfight mellom ulike influencere, og så blir vi, følgere, satt i en posisjon der vi er nødt til å velge side. Litt som små barn i en skolegård. Noe jeg synes er helt sinnssykt egentlig. Jeg er absolutt enig med Kristin i at det er skremmende at mange ungdommer og unge voksne ønsker å operere vekk usikkerhetene sine, heller enn å bearbeide dem sammen med psykologer o.l. Samtidig er jeg heller ikke imot plastisk kirurgi. Selv tenker jeg at folk må få gjøre hva de ønsker med kroppene sine. Det er jo ikke min business å legge meg opp i hva andre gjør og ikke gjør.

    Det er jo uhorvelig mange årsaker til at folk tyr til plastiske operasjoner. Det trenger ikke alltid handle om endring av utseendet. Det kan være psykiske årsaker til det, helsemessige årsaker.

    Er du kvinne, og endte opp med en kjempestor pupp og en veldig liten pupp, etter puberteten, kan jeg veldig godt forstå om du ønsker å operere deg for å jevne de ut. Eller om du er født med trange neseganger, og ønsker en operasjon for å puste bedre. Men er det disse tilfellene vi tenker på i denne debatten, nei. Eller hva med de som bare vil operere seg bare fordi, ikke noen grunn, bare fordi de ønsker. Skal vi mislike disse menneskene også?

    Helt ærlig forstår jeg ikke så veldig mye av denne debatten.

    Enten er du en motstander, eller så er du en forkjemper. Punktum! Det er i hvert fall slik jeg oppfatter det.

    Når det kommer til avfølging og følging, er jeg veldig flink til å avfølge de profilene som får meg til å føle meg dårlig. På den annen side, synes jeg ikke at det hjelper. Fordi til syvende og sist, er det ikke de flotte bikinibildene, eller de kule klærne, eller den fantastiske ferien de er på, som får meg til å føle dårlig om meg selv, det er det at jeg til stadighet opplever at andre klarer å komme seg opp og fram i livet, mens her står jeg på stedet hvil. Det er i hvert fall det jeg veldig ofte føler. Venner som får førerkortet først, får seg hus/leilighet først, barn først. Så blir jeg sittende å tenke «hva er det de gjør som ikke jeg gjør? Hvor får de alle pengene sine fra? Hvordan har de råd til dette? Hva, hvordan, hvorfor? Fordi kroppen min har jeg aldri hatt noen negative tanker om. Det er bare alt rundt. Det er nok det som påvirker meg mest negativt, å se alle andre lykkes med ting jeg bare kunne drømme om. Og hvis jeg klarer det, må jeg jobbe beinhardt for det. Noe jeg ofte synes er både slitsomt og urettferdig. På den annen side vet jeg godt at noen har mer enn andre, og det er ikke noe jeg får gjort noe med.

  • Reply Martine 7. februar 2020 at 08:58

    Du er 10/10 ❤️

    • Reply Ida Wulff 8. februar 2020 at 16:05

      ❤️❤️❤️

  • Reply Sarah 7. februar 2020 at 13:45

    Å herre, du er et fantastisk forbilde! Ida for president <3

    • Reply Ida Wulff 7. februar 2020 at 15:20

      <3<3

  • Reply Stine 7. februar 2020 at 14:34

    snillegucci er definitivt verdt å følge på instgram<3

  • Reply Beate 7. februar 2020 at 15:11

    Du skriver som vanlig godt og reflektert. Jeg liker at du tør å ta standpunkt og mene noe i denne debatten, hvor kommentarfelt ofte kan fylles med mye grums. Jeg har også veldig sans for at du er så bevisst hva du fronter på egen blogg. Men at du samtidig reklamerer for kollagenpulveret skjønner jeg virkelig ingenting av. Det opplever jeg bryter med resten av det du skriver om. Når det er sagt, er du fortsatt en fryd å følge, og jeg håper du fortsetter lenge lenge.

    • Reply Ida Wulff 7. februar 2020 at 15:19

      Hei! Jeg ser det er mange som nevner kollagenpulveret her i kommentarfeltet, og jeg har vanskelig for å forstå det. Det er ingen som kritiserer at jeg skriver om øvrig hudpleie – og for meg er kollagenpulveret nettopp det: Hudpleie. Aldri har jeg hatt så fin hud som jeg har nå, og jeg er overbevist om at kollagen er en viktig faktor. Da jeg startet på kollagenpulver var huden min 34 år gammel (i følge hudanalyse), nå er den 25. Og dette er tester jeg har gjort hos Volvat, ikke på en lab hos Olso Skin Lab eller lignende. Jeg er veldig opptatt av fin og frisk hud, og syns ikke reklame i den sammenheng kan sidestilles med plastisk kirurgi. Overhodet. Men igjen: Folk må få lov til å være uenig, det respekterer jeg. Jeg har tatt en standpunkt, og kommer ikke til å sette grensen FØR hudpleie <3

  • Reply Ida 7. februar 2020 at 19:12

    🙌🏼
    Følg Pia Seeberg!

    • Reply Ida Wulff 7. februar 2020 at 20:40

      Det gjør jeg 😘

  • Reply Emilie 7. februar 2020 at 19:17

    Helt enig i dette. Lei av ansvarsfraskrivelse spesielt!

  • Reply Osloborger 7. februar 2020 at 20:20

    Ida, har fulgt deg i mange år. Og du har liksom alltid vært en stabil favoritt. Men likevel er jeg enig som flere skriver at reklame for det kollagenpulveret er unødvendig. Jeg ser at du sier at du ikke forstår det, men her kommer poenget. Om Sophie Elise vil tatovere hårfeste så sjekker man på seg selv i speilet. Om du vil ta kollagenpulver for å se yngre ut så sjekker man fjeset for rynker. Jeg skal innrømme at jeg har blitt påvirket av reklamen for det pulveret. Har aldri tenkt tidligere at jeg har behov for det. Men du er jo fast bruker OG par år yngre enn meg. Så jeg har trykket på linken, men klart å ta til fornuften og gått ut igjen uten å starte et abonnement på noe jeg ikke trenger. Så du bidrar dessverre til samme press selvom det ikke er så drøyt som plastisk kirurgi. Du må gjerne bry deg om hudpleie og bruke det, men trenger du å reklamere for det her?

    • Reply Ida Wulff 7. februar 2020 at 20:40

      Så hyggelig at du har fulgt meg så lenge! Det er ingen skam å få rynker og linjer – alle vet at alle får det med tiden. Å bruke anti age hudpleie og kollagenpulver (og reklamere for det) står jeg inne for som straks 30 år gammelt kvinnemenneske. Mens tatovering i hodebunnen feks blir et helt nytt kompleks (eller behandling, da), som bare er helt forbanna tullete.

  • Reply Mette 7. februar 2020 at 21:51

    Så lei!
    Derfor slutter jeg å lese bloggen din.
    SE må få lov til å gjøre hva hun vil. Det at du bruker dette til å skaffe deg flere følgere/utnytte publisiteten KG har laget om SE til din fordel er bare forkastelig. Fei for din egen dør.

  • Reply cathrine 8. februar 2020 at 08:31

    Jeg er en av de som har begynt å bruke kollagen pulver etter at du anbefalte det, jeg avsluttet det nylig. Jeg brukte det ikke fordi Ida skapte ett kroppspress om at jeg måtte se fin og rynkefri ut (det toget har gått), men fordi jeg har lest at kollagen pulver også skal hjelpe mot dårlige negler (det virket dessverre ikke), samt at jeg aldri synes det er dumt med tips på ting som kan hjelpe huden som vi tross alt skal ha resten av livet. Nå fikk ikke jeg ønsket effekt, men jeg føler meg ikke lurt eller negativt påvirket. Hudpleie varierer fra menneske til menneske, alle vet at vi får rynker som eldre og de fleste vil forebygge.

    Jeg synes du er ett supert forbilde, og jeg takker for tipset uansett 🙂

    • Reply Ida Wulff 8. februar 2020 at 16:04

      Takk for at du deler, og for at du er så oppegående!! Hvis det er lov til å si. Hehe <3 Så synd at kollagenen ikke gjorde noe for neglene dine! Klem <3

  • Reply Beate 8. februar 2020 at 10:56

    Jeg vil legge til en kommentar som jeg synes er viktig!
    Husk at INGEN er en 100% god påvirker!
    Ikke jeg, ikke Ida, INGEN! Man må rett og slett velge de som passer sine verdier MEST! Og ikke PERFEKT! For vi alle vet, det finnes INGEN som er 100% for noen!
    Jeg synes ikke kollagenpulver er over streken, derfor står jeg godt inne for å følge Ida! Synes du står for veldig mye bra jeg, Ida! Lørdags klem til deg! <3

    • Reply Ida Wulff 8. februar 2020 at 16:04

      Du er god <3 <3 Og det er sant – ingen er perfekte, men alle bør gjøre så godt de kan :* *Klem til deg også!

  • Reply Kristine 9. februar 2020 at 21:06

    Personlig blir jeg alltid glad av kontoen @dean.schneider ❤️🦁

  • Reply Helene 9. februar 2020 at 23:12

    Jeg forstår ikke hvordan så mange i kommentarfeltet sidestiller kollagenpulver og antirynkekrem med fillers, botox, silikon og rumpeløft. Med kollagenpulver og kremer tar man vare på huden og kroppen sin, mens med det andre gjør man så og si det motsatte.
    Jeg blir ikke påvirka av at verken Ida eller mamma smører seg med antirynkekrem. Men jeg må innrømme at jeg til tider skulle ønske jeg hadde økonomi til frysing av fett, fjerne hår med laser, behandle rynkene med noe litt sterkere enn kremer, slippe unna x-antall timer på sats og heller fettsuge lår og mage. Mange peker på oss barn av 80 og 90-tallet og sier «men hva med Pamela Anderson? Dere vokste opp med henne og alle de andre perfekte damene på baywatch». Men på den tiden var ikke silikon dagligdags, ingen kjente noen med silikon. Det var bare store stjerner som hadde det, ikke den vanlige dama i gata. Dette ble rotete, men de som skjønner, de skjønner.

    Ida, du er, som alltid, helt fantastisk. Flere 17 åringer burde lest bloggen din. Ha en fin søndagskveld <3

    • Reply Ida Wulff 19. februar 2020 at 11:24

      <3 <3 <3

  • Reply Rebecca 10. februar 2020 at 11:26

    Jeg synte denne debatten er vanskelig av mange grunner. Vi alle påvirker på en eller annen måte, enten vi liker det eller ei. Det kan være så enkelt som at noen har fått ny frisyre, gått ned i vekt eller kjøpt en ny bukse. Jeg har ikke telling på hvor mange ganger jeg har spurt venner om hvor de har klipt håret, fikset neglene eller kjøpt buksen som ser smashing ut, og vice versa. Alikevel, syntes jeg at vi, både enkelt mennesker og bedrifter/organisasjoner må begynne å ta ansvar. Selv om ikke jeg har fått et ønske om å ta en rompeoperasjon etter at TV2 sendte det på SE’s verden i beste sendetid, skal man ikke utelukke at andre har blitt påvirket på en eller annen måte. Til slutt vil jeg påpeke at jeg syntes det blir for dumt å dra kollagen pulver inn i denne debatten. Ja, at du reklamerer for kollagenpulver er påvirking, men det kan ikke sammenlignes med reklame for brazilian buttlift. Folk må skjønne poenget med denne debaten og klare å skille mellom debatten og reklame – det er man er imot reklame og promotering av plastiske operasjoner o.l. er ikke synonymt med at man ikke skal reklamere for noe som helst. Det er trossalt jobben din! Takk for meg! 🙂

  • Reply Helene 10. februar 2020 at 20:55

    Å prøve å tie eller økonomisk angripe noen som tenker annerledes er som regel en dårlig ide. Influencere kan sørge for at de bidrar med det som er riktig for dem på sin platform istedenfor å angripe andre og spre hat. F.eks om hårfeste tattoo, kan man skrive om hvor tåpelig og unødvendig man syns selve tingen er istedenfor å hyle og skrike at sophie elise er farlig. Det hisser bare opp til kamp, og gjør hver «side» sine meninger mer ekstreme.

    Du syns collagenpulver er ok å skrive om, og jeg er enig, men det finnes de som ikke er enig. Skal bedrifter styre unna deg fordi noen syns du tar feil?

    Selv har jeg et større problem med de som later som de er naturlig enn de som er ærlige, men jeg driver dermed ikke å ønsker at de ikke skal få sammarbeid.. Jeg aksepterer at folk har forskjellige tanker og like sterke følelser om hva som er rett. Det jeg har størst problem med er når folk krever at andre må tenke det samme som dem, det er alltid flere sider og flere «riktige» svar. Vi er mennesker, ikke roboter

  • Reply Gro 19. februar 2020 at 23:56

    👏👏👏

  • Legg igjen en kommentar til Mari